Ważny temat dla każdej mamy czyli dolegliwości bólowe w odcinku lędźwiowym.

Po ciąży, która trwa dziewięć miesięcy i porodzie naturalnym kobiety bardzo często zmagają się z bólem w okolicy odcinka lędźwiowego.

Skąd  ból pleców po ciąży?

Brzuszek, który nam rośnie, zmienia biomechanikę miednicy. Mięśnie brzucha muszą się mocno rozciągnąć. Dlatego tak ważne jest, aby po porodzie naturalnym jak najszybciej aktywować mięśnie brzucha. Nie chodzi o mięsień prosty i skośny (aktywowane przy brzuszkach), a o mięsień poprzeczny. Bardzo często o nim zapominamy!

Mięsień poprzeczny jest rozpięty jak pas – od tyłu do przodu; zbiera nasze powłoki brzuszne.

Stabilizacja odcinka lędźwiowego składa się z kilku elementów.

Od góry znajduje się przepona, od dołu również przepona – z mięśni dna miednicy. Z przodu mamy mięsień poprzeczny, z tyłu mięsień wielodzielny – przykręgosłupowy.

O czym warto pamiętać?

Warto pamiętać o tym, że mięsień poprzeczny, który jest bardzo rozciągnięty, musi być zaktywowany po porodzie. Musimy zacząć go napinać. Napinając mięsień poprzeczny, zwiększamy ciśnienie w jamie brzusznej, a co za tym idzie, nacisk na dno miednicy. Wracając do aktywności po ciąży należy zrównoważyć pracę nad mięśniem poprzecznym oraz pracę z mięśniami dna miednicy.

Zobacz koniecznie:

Seks po porodzie naturalnym

Ból kości ogonowej po porodzie naturalnym

Krępujące gazy w drogach rodnych po porodzie naturalnym