Syndrom wiosennego zmęczenia – brzmi groźnie a w zasadzie sprowadza się do szeregu raczej niespecyficznych objawów takich jak ogólne zmęczenie, senność, obniżona koncentracja czy drażliwość. Jak się przed tym bronić? Może jakaś specjalna dieta a może suplementy?

Zanim zaczniesz wyszukiwać dziwnych “oczyszczających” diet cud i przepuszczać ciężkie pieniądze na różne farmaceutyki może po prostu spróbuj zadbać o szeroko rozumianą higienę życia. Wiosenne zmęczenie ? Pokonaj je! 🙂

SEN

  • Wysypiaj się! To nie oznacza, że masz codziennie spać do godz. 12, postaraj się raczej sypiać  zgodnie z biorytmem co w skrócie oznacza: noc jest od spania!!! Kładź się przed północą (godz. 22-23 zdają się być optymalne).
  • Przewietrz sypialnie, lepiej spać w lekko chłodniejszej temperaturze niż w ukropie
  • Kładź się w czystej, pachnącej pościeli
  • Gdy zbliża się pora snu wygaś ostre światła w mieszkaniu
  • Nie bierz ze sobą do łóżka laptopów, telefonów – nie świeć sobie nimi w oczy przed snem
  • Jeśli chcesz wspomóc swoje poranne budzenie zadbaj o to żeby w sypialni nie mieć zbyt ciemnych zasłon – przedostające się światło poranka będzie Cię wybudzać.
  • Gdy już wstaniesz daj sobie chwilę na przeciąganie się – to czasami lepiej pobudza niż kawa.

DIETA

Daruj sobie wszystkie dziwne diety, detoxy i inne cholerstwa – ich stosowanie może zwiększyć Twoją wiosenną frustrację 😉 Sprawa jest prosta: stosuj racjonalną dietę opartą o niskoprzetworzone produkty (dużo swieżych warzyw i owoców – to właśnie one dostarczają najwięcej witamin, składników mineralnych, antyoskydantow i innych cennych żywieniowo substancji – żadne suplementy diety nie bedą lepsze od konwencjonalnej żywności (w większości z nich witaminy czy składniki mineralne to substancje syntetyczne o słabej biodostępności).

  • Jedz mniejsze, lekkostrawne posiłki – duże posiłki bogate w tłuszcz i cukier sprawią że będziesz czuć się po nich senna i ociężała
  • Przed zjedzeniem śniadania dobrze się rozbudź i rozruszaj swój układ pokarmowy
  • Jedz lekką kolację na 2 – 3 godz. przed snem, obfite posiłki jedzone tuż przed snem sprawią, że zamiast spać Twój organizm będzie się zmagał z trawieniem.
  • Pij wodę! Ogólne zmęczenie, bóle głowy, rozdrażnienie mogą być spowodowane właśnie odwodnieniem dlatego nawet jak nie czujesz pragnienia popijaj przez cały dzień małymiporcjami wodę, dobrze jeśli dodasz do niej trochę świeżego soku z cytryny czy innych cytrusów, listki mięty itp

Hektolitry kawy i herbaty nie pomogą! Te napoje pite w nadmiarze raczej doprowadzą do odwodnienia co może spotęgować uczucie zmęczenia. Zamiast piątej kawy czy herbatyspróbuj podnieść sobie ciśnienie lekkim rozruchem – wstań, przeciągnij się, przejdź, porób kilka skłonów.

Co najlepiej zjeść rano, aby dostarczyć organizmowi substancji odżywczych i nie obciążać go chemią z przetworzonego jedzenia? Zobaczcie ten materiał 🙂

RUSZ SIĘ!

I to najlepiej na swieżym powietrzu, zacznij korzystać z pogody. Właśnie od marca/kwietnia pod wpływem promieni słonecznych w naszej skórze zaczyna się produkować wit. D -prohormon mający wielokierunkowe, dobroczynne działanie na funkcjonowanie całego organizmu. Zamiast wszędzie jeździć samochodem przerzuć się czasami na rower albo własne nogi. Nawet jeśli trenujesz przez cały rok na siłowni czy w innych zamkniętych pomieszczeniach zmodyfikuj tak swoje treningi by chociaż część z nich wykonywać na świeżym powietrzu np. rozgrzej się robiąc krótką przebieżkę w pobliżu sali treningowej.

I najważniejsze…. bądź pozytywnie nastawiona!!!

Nie przejmuj się tym gorszym samopoczuciem: to tylko wiosenne zmęczenie!  Zima za nami, lato przed nami i będzie już tylko coraz lepiej 🙂

Przeczytaj koniecznie:

Wiosenna dawka witamin a przesilenie 

Jak zadbać o jakość swojego snu

Naturalnie skuteczne metody walki z przeziębieniem

Budowanie odporności metodami naturalnymi