Wciąż zbyt mało mówimy o mięśniach dna miednicy, a jest to dość ważny temat. Podczas kursów szkoły rodzenia nie porusza się kwestii związanych ze świadomą pracą mięśni dna miednicy.

Okazuje się, że część kobiet, które mówią, że ćwiczą mięśnie dna miednicy, tak naprawdę robią to nieprawidłowo. Dzieje się tak dlatego, że słysząc zalecenie “ćwicz mięśnie Kegla” nie dostajemy szczegółowej instrukcji – jak mamy ćwiczyć, jak napinać i rozluźniać poszczególne mięśnie.

Przed porodem dobrze byłoby abyście nauczyły się świadomie kontrolować mięśnie dna miednicy.

Gdzie szukać pomocy? Najlepiej wybrać się do fizjoterapeuty uroginekologicznego lub do osteopaty, który pokieruje Was.

Kiedy zacząć? Najlepiej jak najwcześniej – przed zajściem w ciążę (chociażby dlatego, że mamy wtedy więcej czasu niż po urodzeniu dziecka).

Dlaczego warto ćwiczyć mięśnie dna miednicy? Dzięki świadomej pracy z tymi mięśniami mamy lepsze życie seksualne – przeżywamy lepsze orgazmy.

Unikniemy wtedy wysiłkowego nietrzymania moczu, a po ciąży szybciej wrócimy do aktywności.

Zobacz koniecznie:

Jak ćwiczyć aby zajść w ciążę? Trening w zgodzie z cyklem miesięcznym – położna i trenerka Izabela Dembińska podpowiada jakie ćwiczenia wykonać, a jakich unikać w poszczególnych fazach cyklu.

część 1. część 2. część 3. część 4. część 5.

Ćwiczenia na mięśnie dna miednicy – przykładowe treningi w wykonaniu Kasi Witek

część 1. część 2. część 3.