Chcąc przygotować organizm do ciąży warto obok odpowiedniego odżywiania pomyśleć o stanie fizycznym naszego organizmu.

Bardzo często podczas ciąży, po dostrzeżeniu pierwszych, dodatkowych kilogramów zaczynamy myśleć o aktywności fizycznej. Jest to powodowane również dyskomfortem związanym z bólem przeciążonych stawów i ograniczonym ruchem.
Niestety pole manewru w przypadku wysiłku fizycznego u kobiet w ciąży, które nie ćwiczyły wcześniej, jest bardzo ograniczone. Powodów jest kilka, a jednym z nich jest to, że w trakcie ciąży nie powinniśmy narażać organizmu na nowe, nieznane sytuacje. Sama ciąża jest czymś nowym, niecodziennym i organizm musi sobie dobrze z tym radzić. Powinniśmy zdawać sobie sprawę z tego, że wysiłek fizyczny mobilizuje nasze ciało do „walki” – po zmęczeniu pojawia regeneracja, na co organizm poświęca odpowiednią część swoich sił.
Musimy zdawać sobie również sprawę, że podczas ćwiczeń i regeneracji następują zmiany hormonalne. Jest to całkiem naturalne i nie ma się czego obawiać, natomiast problemem może być to, że organizm nie jest przyzwyczajony do tych zmian, jeśli nie wprowadzimy ruchu przed zajściem w ciążę. Między innymi dlatego właśnie warto wcześniej zacząć aktywniej spędzać czas. Dzięki temu poznajemy reakcje swojego organizmu i wybieramy odpowiedni dla siebie rodzaj ruchu. Organizm przyzwyczaja się do zmian w nim zachodzących i stan ten staje się dla niego naturalnym.
Pamiętajmy, że wprowadzany przez nas wysiłek nie powinien być ponad nasze siły. Należy zwrócić uwagę na wyrównany oddech i odpowiednio dobrane, urozmaicane ćwiczenia. Warto również skupić się na wzmocnieniu i rozciągnięciu tych partii mięśniowych, które podczas ciąży będą narażone na obciążenia.

Tekst opracowała: Maja Wasilewicz (majatrenuje.pl)