Milena Kozłowska jako trenerka fitness, która zajęcia dla mam prowadzi od lat, często odpowiada na pytania, radzi i podpowiada “swoim mamom” . Dziś pytania dziewczyn w ciąży. W cyklu “ciąża i zajęcia fitness-pytania mam” dzielimy się wiedzą abyście mogły ćwiczyć i dbać o siebie podwójnie;)

1Czy to prawda, ze moje tętno treningowe nie może być wyższe niż 140 ud/min?

Podczas wykonywania ćwiczeń fizycznych o średniej i umiarkowanej intensywności zwiększa się przepływ krwi przez macicę i łożysko, co jest czynnikiem wpływającym pozytywnie na rozwój płodu i przebieg ciąży. A co to oznacza zbyt wysokie tętno dla kobiety w ciąży? To, że podczas wykonywania zbyt intensywnego wysiłku krew z jamy brzusznej, w tym z macicy, transportowana jest do mięśni i skóry co może powodować niedotlenienie płodu. Ponadto podczas intensywnych ćwiczeń fizycznych może nastąpić zwiększenie temperatury ciała czyli hipertermia. Taki wzrost temperatury ciała (powyżej 40 stopni) może spowodować uszkodzenie płodu. Również zbyt intensywny trening może spowodować skurcze mięśni gładkich miednicy czego konsekwencją może być zbyt wczesny poród.
Wniosek – tętno treningowe nie może być większe niż 140 ud/min!:)

2Jaki trening jest najlepszy dla kobiety w ciąży? Ćwiczenia w domu, w klubie fitness czy może pod okiem trenera personalnego?
Trening w ciąży powinien być czasem spędzonym miło i w dobrym towarzystwie, dlatego warto ćwiczyć w towarzystwie innych ciężarnych czy trenera personalnego .
Mogą to być zajęcia w klubie/studio fitness dla kobiet w ciąży lub inne zajęcia ale za zgodą instruktora prowadzącego dane zajęcia. Pod fachowym okiem postaw swoje pierwsze kroki na treningu już od pierwszego trymestru, a jeśli przed ciążą regularnie uczestniczyłaś w zajęciach to wybierz te o mniejszej intensywności i zawsze powiadom o swoim stanie instruktora. Polecam rozmowę z instruktorem przed przystąpieniem do zajęć, dzięki temu poznasz osobę z którą spędzisz trochę czasu na sali fitness- uzyskasz wskazówki co masz robić i będzie Ci łatwiej przyjść na kolejne zajęcia. Polecam również zajęcia grupowe ze względu na możliwość poznania innych Fit ciężarnych, z którymi będziesz mogła dzielić się swoimi spostrzeżeniami a po porodzie będą twoimi koleżankami na spacerach z wózkiem.
Możesz wybrać również opcję ćwiczeń z trenerem personalnym, z którym możesz ustalić dogodny termin, zaplanujecie miejsce ćwiczeń i ich częstotliwość. Dzięki takiemu rozwiązaniu masz pewność, że przez cały okres ćwiczeń masz opiekę i każde ćwiczenie będzie dobrane indywidualnie do twoich możliwości każdego dnia. Warto wybrać takiego trenera personalnego, któremu bliski jest temat ćwiczących ciężarnych i z którym masz dobry kontakt.
Możesz również ćwiczyć w domu sama dzięki przygotowanym przez Nas prostym treningom. Polecam taką opcję treningu osobom, które już miały wcześniej kontakt z aktywnością fizyczną, gdyż często obawiam się o technikę wykonywania ćwiczeń.
Chcesz ćwiczyć w domu? Super, tylko pamiętaj aby miejsce ćwiczeń było dla ciebie wygodne, nie ograniczało ruchów. Spraw sobie matę do ćwiczeń, na której będzie Ci przyjemniej ćwiczyć. Dodatkowo przygotuj koc czy krzesło. Podczas ćwiczeń zadbaj o temperaturę powietrza jaka panuje w pomieszczeniu – najlepiej około 20°C. Podczas ćwiczeń w zasięgu ręki powinien znajdować się ochładzający napój (najlepiej niegazowana woda mineralna).

3 Jak regularna aktywność fizyczna może wpłynąć na moje dziecko?

Każdy odpowiednio przeprowadzony trening wpłynie pozytywnie na organizm noworodka. Zauważa się, że noworodki, których matki były aktywne fizycznie w czasie ciąży osiągają wyższą punktację wg skali Apgar w stosunku do noworodków kobiet, które nie ćwiczyły. Ponadto zaobserwowano niższe wskaźniki zachorowalności i umieralności okołoporodowej noworodków urodzonych przez kobiety regularnie ćwiczące w czasie ciąży .
Warto wspomnieć o wyrabianych tzw. „dobrych nawykach” jakim jest podejmowanie aktywności fizycznej, przez Mamy w ciąży a później przez same dzieci. Przykład idzie z góry;)

Jeśli chcesz ćwiczyć w domu zapraszamy do trenowania z nami! Ćwiczenia na każdy trymestr ciąży na naszej stronie.

fotodopytań