Trzeci trymestr – końcówka tuż, tuż…. Wiem, że już czujecie się „ogromne” i coraz ciężej wykonywać wam podstawowe czynności, o spaniu nie wspomnę. A prawda jest taka, że w tym okresie następuje znaczący wzrost masy ciała. Łożysko rozwija się w dalszym ciągu, a ilość płynu owodniowego nadal wzrasta. Nie oznacza to jednak, że dalej możecie sobie bezkarnie pozwalać na wszystkie żywieniowe zachcianki, wręcz przeciwnie, może się to obrócić przeciwko wam.

Prawda jest tak, że teraz jesteście najbardziej narażone na wszelkie niedobory pokarmowe, ponieważ wasz organizm oddaje wszystko co najlepsze rozwijającemu się dziecku. W związku z czym jeszcze z większą niż dotychczas uwagą musicie czuwać nad różnorodną, zbilansowaną i smaczną dietą

Do tego miejsca na przewód pokarmowy również macie coraz mniej, więc mogą doskwierać wam różne dolegliwości, typu zgaga i wzdęcia.

Jak walczyć ze zgagą?

By pozbyć się charakterystycznego pieczenia w przełyku powinniście teraz zdecydowanie zrezygnować z wszelkich wysokoprzetworzonych produktów, ciężkostrawnych i tłustych dań. Dodatkowo z codziennej diety powinny zniknąć kwaśne warzywa i owoce, typu cytrusy, kwaśne ogórki czy pomidory. Ulgę przyniesie także rezygnacja z drażniących przewód pokarmowy warzyw, takich jak cebula, pory czy czosnek.

Jak walczyć ze wzdęciami?

Wzdęcia to kolejny problem męczący kobiety w ostatniej fazie ciąży. By im ulżyć również należy wyeliminować z codziennego jadłospisu wzdymające warzywa, typu brokuł, kalafior, rośliny strączkowe oraz świeże pieczywo. Warto jednak do przygotowywanych potraw dodawać kminek, melisę czy koper, które zmniejszą uczucie wzdętego brzucha. Odpowiednia ilość wypijanych płynów również będzie w tym wypadku zbawienna. Jeśli do tej pory wybierałyście wodę gazowaną, to czas z niej zrezygnować, ponieważ bąbelki mogą nasilać tylko wzdęcia i być przyczyną jeszcze większego dyskomfortu.

Jak walczyć z obrzękami?

Gdy jesteśmy przy wzdęciach nie sposób nie wspomnieć o obrzękach, które zapewne też nie są wam obce. Sama pamiętam jak w końcówce ciąży marzyłam o tym, by móc znowu zobaczyć swe kostki, a nie wielkie słoniowe stopy. Przede wszystkim w tej sytuacji niezwykle ważna jest kontrola spożycia soli w diecie. W praktyce oznacza to ograniczenie konsumpcji wędlin, serów żółtych, bulionów, rosołów, gotowych przetworzonych dań czy kiszonej kapusty. Pomocne zaś mogą okazać się pomidory, świeża lub suszona żurawina oraz sok z cytryny. Wśród ziół warto sięgnąć dodatkowo po tymianek, szałwię czy estragon.

Jak walczyć ze skurczami nóg?

No i na koniec skurcze łydek, wybudzające was niejednokrotnie z i tak płytkiego snu. By im zapobiec trzeba zwiększyć swe wewnętrzne pokłady magnezu, potasu, wapnia i witaminy B6. Jednym słowem wzbogacić swój jadłospis w orzechy, ryby, mięso, pełnoziarniste produkty zbożowe, pełnowartościowe produkty mleczne (o których pisałam już nieco wcześniej), oraz banany.

Teraz pozostaje mi już tylko mocno zacisnąć za was kciuki i życzyć powodzenia w trakcie porodu i później, gdy na świecie pojawi się już ta mała Istotka, która „rosła” w was przez ostatnie 9 miesięcy.

Pamiętajcie zdrowe nawyki żywieniowe wprowadzone w trakcie ciąży zaprocentują później – szybszym powrotem do sylwetki sprzed tego okresu oraz wzmocnionym organizmem, który poradzi sobie w każdej sytuacji!!!

Jeśli czujesz się dobrze i możesz ćwiczyć to podrzucamy Wam propozycje ćwiczeń dla kobiet w trzecim trymestrze ciąży:

Autor tekstu: Magdalena Czyrynda-Koleda, specjalistka ds. żywienia człowieka, Dietosfera