Taniec w ciąży to jedna z wielu forma aktywności ruchowej, którą może wybrać przyszła mama. Dlaczego taniec może okazać się dobrym wyborem? Andżelika Skoneczna – trenerka i mama, opowiada o tym jak taniec wpływa na organizm kobiety w ciąży.

Taniec, podobnie jak pływanie, spacerowanie czy gimnastyka, jest jedną z form aktywności ruchowej Jeżeli ciąża przebiega prawidłowo i nie ma żadnych przeciwwskazań ze strony lekarza, nic nie stoi na przeszkodzie aby móc korzystać z tej właśnie formy ruchu

Większość korzyści płynących z tańca, to korzyści związane z szeroko rozumianą aktywnością ruchową.

Zaliczyć do nich możemy:
  •  usprawnienie układu krążenia krwi i układu oddechowego – czego efektem jest lepsze dotlenienie komórek całego ciała (narządów wewnętrznych, mięśni, skóry) oraz zapobieganie obrzękom, powstawaniu żylaków
  • poprawa filtracji nerek
  • poprawa układu pokarmowego i przemiany materii
  • wzmocnienie oraz uelastycznienie mięśni
  • usprawnienie działania mięśnia sercowego
  • poprawa wydolności organizmu
  • poprawa samopoczucia i redukcja stresu
 Ponad to w ciąży podczas aktywności ruchowej dochodzi do zwiększonego przepływu krwi przez łożysko, czygo efektem jest jego lepsze ukrwienie oraz dotlenienie dziecka.
Dodatkowo taniec posiada swoje własne korzyści, do których zaliczyć możemy:
  • zwiększenie koordynacji ruchowej
  • kształtowanie prawidłowej sylwetki
  • zwiększenie poziomu świadomości własnego ciała
  • podwyższenie samooceny
Dodatkowo należy pamiętać, iż taniec jako forma ruchu, które nierozłącznie związana jest z muzyką, rytmem, emocjami i pracą umysłową, rozwija człowieka wszechstronnie. Dlatego też taniec kojarzony jest nie tylko z ruchem ale również z rozrywką.
Wszystkie korzyści związane z tańcem są niezykle cenne dla kobiet w ciąży
Szczególnie znaczące są:
  • usprawnienie układu przemiany materii, który w ciąży działa “ospale”, co często prowadzi do problemów z zaparciami
  • pozytywny wpływ tańca na samopoczucie oraz samoocenę, które w ciąży bardzo często ulegają pogorszeniu
  • nauka prawidłowej postawy ciała, którą poprzez zmiany biomechaniczne towarzyszące ciązy, bardzo trudno utrzymać
  • usprawnianie ruchomości kręgoslupa, mobilizacja stawów i więzadeł miednicy ułatwia adaptację organizmu kobiety do pogłębiających się zmian biomechanicznych organizmu
Warto również wspomnieć o tym ,że tancząc w ciąży wspieramy również rozwój naszego dziecka już na etapie prenatalnym. Nie tylko pooprawiamy jego dotlenienie, ale  wspomagamy również rozwój systemu nerwowego oraz kształtujemy poczucia rytmu. Ponadto ciesząc się tańcem, doświadczamy pozytywnych emocji, które odczuwa również noszoną pod naszym sercem dziecko.
Podsumowując, należy pamiętać, że ciało człowieka jest przedewszystkim wielkim aparatem ruchu, i jak sama nazwa wskazuje, jego przeznaczeniem jest ruch  A wiec aktywnośc ruchowa nie tylko przynosi korzysci, ale jest wrecz warunkiem utzrymania sprawnosci organizmu. Ciąża natomiast, będąc stanem, który niesie ze sobą dodatkowe wyzwania, szczególnie tego ruchu potrzebuje  A więc w dobie wspólczesnej cywilizacji powinnoscia każdej cieżarnej (bez przeciwskazan) jest nie unikanie ruchu, a znajdowanie w swojej przestrzeni życiwej dla niego miejsca.
Dlatego jeżeli jesteś w ciąży i lubisz tańczyć, spokojnie możesz wybrać tą formą aktywności ruchowej

Niebawem zapraszamy na kolejne części cyklu TANIEC W CIĄŻY: Taniec w ciąży: Postawa, Taniec w ciąży: Układ cz. 1, Taniec  w ciąży: Układ cz.2.

A tańczyła dla Was i opowiadała o tańcu w ciąży Andżelika Skoneczna, trenerka Klubu Mamoiselle www.mamoiselle.pl/

Od lat moją ulubioną formą aktywności ruchowej był taniec. Obecnie jestem instruktorem rekreacji ruchowej ze  specjalnością fitness oraz instruktorem metody pilates, ale zajęcia taneczne nadal figurują w moim grafiku. Lubię zachęcać do tańca wszystkich, a więc zarówno osoby starsze jak i mamy w ciąży oraz mamy, które mogą tańczyć z dziećmi w chuście. Na co dzień zajmuję się prowadzeniem gimnastyki w ciąży oraz gimnastyki po po porodzie, gdzie szczególnie wykorzystuję metodę pilates. Jako mama dwójki dzieci szczególnie zachęcam do ruchu wszsystkie kobiety w ciąży oraz po porodzie.