Czy wiedziałaś, że sen w ciągu dnia jest mniej regenerujący niż podczas nocy? Kiedy iść spać by naprawdę się wyspać? Dlaczego tak ważna jest nie tylko ilość, ale również jakość naszego snu?

Anna Krasucka w kolejnej części Poradnika Partnerskiego wyjaśnia dlaczego powinniśmy się wysypiać, szczególnie jeśli chcemy zostać rodzicami.

Znasz powiedzenie “iść spać z kurami” czyli iść spać od razu jak zrobi się ciemno? Jest ono jak najbardziej uzasadnione! Zapadające na zewnątrz ciemności sugerują nam, że zbliża się czas wyciszenia. Nie chodzi o to, aby zasypiać o 16, bo w okresie zimowym wtedy robi się ciemno, ale bardziej o to by zasypiać w zgodzie z rytmem dobowym: spać w nocy, działać w dzień 🙂

W okresie jesienno-zimowym powinniśmy skorzystać z tego co daje nam natura czyli troszeczkę dłużej sobie pospać 🙂

Postaraj się sprawić, aby Twoje warunki do spania były jak najlepsze – byś dobrze się czuł/a tam gdzie śpisz, by było Ci wygodnie, komfortowo. Pamiętaj – sen i przebywanie w miejscu, w którym śpisz ma być przyjemnością! 🙂

Jeśli masz np. tendencję do marznięcia – przygotuj się do pójścia spać – weź ciepłą kąpiel, rozgrzej stopy, kładź się w ciepłej piżamie.

Przed snem nie czytaj korespondencji zawodowej, nie oglądaj ciężkich filmów, nie graj w gry komputerowe, nie patrz w ekrany urządzeń typu: tablet, telefon – sprawi to bowiem, że oczy patrzące na oświetloną przestrzeń nie będą przyzwyczajały się stopniowo do ciemności. Tym samym utrudniamy sobie moment zasypiania.

Staraj się aby moment pójścia spać był czasem na wyciszenie.

O której powinniśmy chodzić spać? W okresie jesienno-zimowym powinna to być godzina 21 (najpóźniej!) – tak, to nie żart 🙂 W lecie, możemy pozwolić sobie na aktywność do nieco późniejszej pory, ale nie dłużej niż do 22:30.

Wydaje Cie się to nierealne? Na początku być może tak. Ale pomyśl – położysz się wcześniej spać, szybciej i lepiej się zregenerujesz, a więc będziesz lepiej, bardziej efektywnie funkcjonować w ciągu dnia – w pracy czy w domu. Zrobisz więcej rzeczy w krótszym czasie. I wreszcie nie będziesz zmęczona/y 🙂

Obejrzyj wszystkie części Poradnika Partnerskiego, który przygotowała Anna Krasucka – doradca żywieniowy, założycielka Akademii Odżywiania dla Zdrowia ‘Pięć Smaków’:

Cz. 1: Wprowadzenie

Cz. 2: Odżywianie

Cz.3: Aktywność Fizyczna

Cz.4: Oddychanie