Macie kłopot z poczęciem dziecka? Co zrobić zanim lekarz zaleci wsparcie farmakologiczne? Czy cola, kawa pomaga na niepłodność? Czy zmiana nawyków żywieniowych i aktywność fizyczna pomoże? Co robić i na co zwrócić uwagę aby dieta przed ciążą była najlepsza dla ciebie i przyszłej ciąży, podpowiada dietetyk i mama Magdalena Czyrynda-Koleda.

Na co zwrócić uwagę?

  1. Produkty bogate w błonnik: rośliny strączkowe, ziarna, nasiona (kasze, pełnoziarniste pieczywo) – dzień możemy zacząć od jaglanki na mleku z owocami.
  2. Produkty bogate w kwas foliowy, cynk, selen, kwasy omega 3 (np. ryby)
  3. Różnorodność spożywanych produktów – unikaj monotonii i produktów przetworzonych

Co ciekawe, jedna porcja pełnotłuszczowych przetworów mlecznych wpływa pozytywnie na pracę układu rozrodczego!

Pamiętaj również, że dieta to nie wszystko. Bardzo waży jest również ruch – wybierz aktywność fizyczną, która sprawia Ci przyjemność. Nie muszą to być zorganizowane zajęcia w klubie sportowym. Spacer, jazda na rowerze czy rolkach to również świetne formy aktywności, które dodatkowo można wykonywać w towarzystwie partnera.

Uwaga na mity i złote rady typu “co robić by począć dziecko?”

Napoje typu kawa czy cola o wysokiej zawartości kofeiny, mimo że pobudzają nasz organizm, nie wpływają pozytywnie na pracę układu rozrodczego. Najlepiej ich unikać.

Wegetarianizm – często mówi się, że wegetarianizm to dieta, która potęguje niepłodność, utrudnia zajście w ciążę. Nic bardziej mylnego. Dobrze zbilansowana dieta wegetariańska może korzystnie wpłynąć na funkcjonowanie całego organizmu, w tym na poczęcie dziecka.

W skrócie – co warto zapamiętać i do czego się stosować jeśli masz problem z poczęciem dziecka:

różnorodność spożywanych produktów

systematyczność

ruch, aktywność fizyczna

płyny – nawadnianie organizmu

Zapraszamy również na drugą część materiału: Dieta przed ciążą cz. 2