Mięśnie dna miednicy, potocznie zwane mięśniami Kegla, są szczególnie narażone na osłabienie w okresie ciąży i na skutek porodu. Gdzie znajdują się mięśnie dna miednicy i jaką mają funkcję?

Dno miednicy to mały obszar rozciągający się pomiędzy kośćmi pośladków (guzami kulszowymi) po bokach, kością guziczną (końcówką kręgosłupa) z tyłu oraz spojeniem łonowym z przodu. Kurczliwość mięśni dna miednicy umożliwia utrzymanie narządów wewnętrznych we właściwym położeniu oraz warunkuje kontrolę nad końcowymi odcinkami układów moczowego, rozrodczego i pokarmowego. Zatem osłabienie tych struktur będzie pociągać za sobą wiele niekorzystnych zmian, jak np. nietrzymanie moczu, obniżanie narządów, bóle kręgosłupa, mniej satysfakcjonujące życie seksualne, itd. Żeby temu zapobiec, powinnyśmy dbać o nasze dno miednicy!

Wpływ na problemy z dnem miednicy mogą mieć też częste infekcje intymne, operacje, zabiegi chirurgiczne oraz zmiany hormonalne.

Jak zadbać o mięśnie dna miednicy?
Po pierwsze. Musimy zlokalizować te mięśnie i nauczyć się je napinać i rozluźniać.
Po drugie. Bardzo istotna jest prawidłowa postawa, bez niej mięśnie dna miednicy nie będą mogły prawidłowo funkcjonować na co dzień.
Po trzecie. Prawidłowy oddech! Mięśnie dna miednicy reagują na każdy nasz wdech i wydech. Jeśli ta podstawowa czynność jest w jakiś sposób zaburzona, nie pozbędziemy się problemów z mięśniami Kegla.
Po czwarte. Ćwiczenia! Poza ćwiczeniem mięśni dna miednicy, konieczna jest stała, regularna aktywność ruchowa. Nasze ciało to jedna wielka sieć, gdzie wszystko łączy się ze wszystkim. Połączenia powięziowe, nerwowe i inne powodują, że problemy w jednym miejscu, dają o sobie znać często w innym, nawet bardzo odległym. Dbajmy więc o całe swoje ciało i dajmy mu codzienną dawkę ruchu.

P.S. Warto spróbować metody Pilates!
Po piąte. Jeśli cierpisz z powodu jakiś dolegliwości mięśni dna miednicy, wybierz się do specjalisty! Żeby pozbyć się problemu konieczne jest badanie, dobra diagnoza i indywidualnie dobrana terapia.

Kasia Witek

Chcesz zadbać o mięśnie dna miednicy, ale nie wiesz jak się za to zabrać i jakie ćwiczenia wykonać? Na mamaisport.pl znajdziesz cały cykl ćwiczeń, które przygotowała Kasia Witek – obejrzyj tutaj: część pierwsza, część druga, część trzecia, część czwarta.

Zapraszamy Cię również na nasz kanał You Tube gdzie udostępniamy jeszcze więcej pomocnych i inspirujących materiałów wideo 🙂