Seks po porodzie naturalnym –  to dość częsty temat wśród młodych mam. Piszecie do nas w tej sprawie, dlatego postanowiłyśmy zrobić ten materiał! W roli ekspertki Ewelina Tyszko – Bury – osteopata i fizjoterapeuta.

Z czego wynika ból podczas współżycia po porodzie (naturalnym oraz po cesarskim cięciu)?

Brak nawilżenia – gdy decydujemy się karmić swoje dziecko piersią – podczas laktacji mamy mało estrogenów. Powoduje to, że mamy cienką śluzówkę, a co za tym idzie jest ona słabo nawilżona.

Możesz sobie pomóc stosując środki do stosowania na śluzówkę, które nawilżą ją bezpośrednio. Są to najczęściej globulki lub żele.

Co jeśli to nie działa?

Bardzo często jest tak, że poród naturalny powoduje wzmożone napięcie mięśniowe. Przepona musi się bardzo rozciągnąć. To powoduje, że tkanka mięśniowa napina się (w odruchu przeciwbólowym). To napięcie po porodzie naturalnym często zostaje. Nasze ciało chce nas bronić przed bólem.

W wypadku kiedy globulki i żele nie działają można popracować z dnem miednicy manualnie. Wybierzcie się do osteopaty lub o terapeuty uroginekologicznego, który popracuje z dnem miednicy technikami zewnętrznymi lub wewnętrznymi.

Blizna po cięciu lub pęknięciu krocza i jego szyciu to kolejny problem.

Blizna jest tkaną twardą, nieelastyczną. Można ją uelastyczniać poprzez pracę manualną. Da to sporą ulgę i poprawi komfort współżycia.

Kiedy zacząć współżyć po porodzie?

To bardzo częste pytanie młodych mam i kobiet w ciąży

Sześć tygodni po porodzie to okres połogu. W tym czasie skupmy się na naszym ciele – na tym jak się czujemy, czego potrzebujemy. Dajmy sobie czas na regenerację i odpoczynek.

Po sześciu tygodniach, jeśli mamy ochotę, dobrze się czujemy, nie jesteśmy przemęczone, możemy wrócić do aktywności seksualnej.

Pamiętaj również o ważnej kwestii – o kondycji swoich mięśni dna miednicy. Co trzecia z nas, po porodzie naturalnym ma problem z wysiłkowym nietrzymaniem moczu.

Wiele kobiet, na skutek poporodowego rozciągnięcia mięśni ma problem z orgazmami. Obniża to naszą satysfakcję z życia seksualnego i powoduje dyskomfort.

Powyższe problemy możemy znacznie złagodzić lub nawet wyeliminować dzięki regularnym i poprawnie wykonanym ćwiczeniom mięśni dna miednicy.

Nie wiesz jak ćwiczyć mięśnie dna miednicy? Zajrzyj tutaj.

Zobacz koniecznie: BOLESNE WSPÓŁŻYCIE PO PORODZIE