Jak zdiagnozować rozstęp mięśnia prostego/ rozstęp kresy białej? Czym jest przepuklina kresy białej? Jak leczyć te przypadłości i jakich ćwiczeń nie wykonywać aby sobie nie zaszkodzić. O tym, Ewelina Tyszko – Bury, specjalista osteopatii ginekologicznej.

Jak zdiagnozować rozstęp mięśnia prostego po ciąży? Wystarczy, że położysz się na plecach ze zgiętymi nogami (odciążamy odcinek lędźwiowy). Położysz palce między jednym brzegiem przyśrodkowym mięśnia prostego a drugim. Palce umieszczone są nad pępkiem (możesz sprawdzić kilka poziomów). Następnie unieś głowę z poduszki. Pod palcami wyczujesz jak duży odstęp jest między jednym mięśniem prostym a drugim.

Jeżeli przy unoszeniu głowy twoje palce są wypychane do góry i zauważasz pojawiające się wybrzuszenie to można stwierdzić, że jest to przepuklina kresy białej.

Co to jest przepuklina kresy białej?

Zaczniemy od tego co to w ogóle jest przepuklina. Więc przepuklina to przemieszczenie zawartości jam ciała przez naturalne bądź nabyte otwory, lub miejsca o zmniejszone oporności. W przypadku przepukliny kresy białej samo podniesienie głowy i pojawienie się wybrzuszenia potwierdza diagnozę- tak możemy przeczytać w książkach medycznych. Niektórzy chirurdzy tkanek miękkich twierdzą jednak, że nie powinno używać się w tym wypadku słowa przepuklina. Można spotkać się ze stwierdzeniem, że jest to osłabiona powięź mięśni brzucha.

Czy trzeba taką przepuklinę operować?

Jeżeli jest to duży rozstęp ok 7-8 cm i próby leczenia zachowawczego nie dają żadnych efektów wtedy należy podjąć decyzję o konsultacji z chirurgiem tkanek miękkich.

Jak postępować w przypadku rozstępu mięśnia prostego?

Im szybciej zaczniemy działać tym lepiej! Dlaczego? Dlatego, że po porodzie działają hormony na korzyść obkurczania macicy, tkanek i powrotu do „normalności”. To czego NIE POWINNYŚCIE ROBIĆ TO STANDARDOWYCH BRZUSZKÓW. Aktywacja mięśni prostych i skośnych bez odpowiedniej stabilizacji powoduje wzrost ciśnienia w jamie brzusznej i tym samym wypycha trzewia do góry przez kresę białą. Powoduje to ciągłe jej osłabianie i rozciąganie. Nie twierdzę, że nie powinnyście ćwiczyć mięśni brzucha. Owszem należy zacząć jak najszybciej, ale od AKTYWACJI MIĘŚNIA POPRZECZNEGO. Na bazie zaktywowanego mięśnia poprzecznego można wykonywać większość ćwiczeń. Ale gdzie właściwie znajduje się ten mięsień i jak go napiąć? Jest to najgłębsza warstwa mięśni brzucha. Mięsień poprzeczny przyczepiony jest do wyrostków poprzecznych kręgosłupa i kieruje się do przodu niczym pas obejmuje naszą jamę brzuszną tworząc swojego rodzaju cylinder. Na dole styka się z talerzem biodrowym, na górze zaś przyczepia się do żeber. Kiedy aktywujecie mięsień poprzeczny będziecie czuły jak dół brzucha kieruje się w stronę kręgosłupa i będzie wam towarzyszyło uczucie jak by trzewia miednicy mniejszej były podciągane do góry.

Kiedy już umiecie aktywować mięsień poprzeczny to właśnie jego powinnyście napinać jako bazę pod każde ćwiczenie mięśni brzucha. Podczas robienia brzuszków możecie również ustabilizować mięsień z dwóch stron rękami ściskając je do środka przy aktywacji. Proces rekonwalescencji można wspomóc kinesiotapingiem. Moje zalecenie dla pacjentek to wycięcie 3 plastrów o długości mniej więcej 10 cm i naklejenie dwóch plastrów nad pępkiem i jednego pod, jeżeli jest taka potrzeba.

Podsumowując:

  1. Nie zaczynamy zbyt wcześnie standardowych brzuszków, ale…
  1. Jak najwcześniej zaczynamy aktywację mięśnia poprzecznego
  1. Im częściej aktywujemy w ciągu dnia mięsień poprzeczny tym lepiej
  1. Wspomagamy rekonwalescencje kinesiotapingiem
  1. Unikamy nadmiernej tłoczni brzusznej- jak najmniej dźwigania, wstajemy kładąc się na bok i podpieramy ręką by wstać

POWODZENIA!!!

Ewelina Tyszko – Bury, www.osteopatia-ginekologiczna.pl

Jeśli nie widziałaś naszego trzyczęściowego cyklu poświęconego w całości rozejściu kresy białej, to zapraszamy do odwiedzenia naszego kanału YT:

część pierwsza: https://www.youtube.com/watch?v=VWBdIZSjKUE

część druga: https://www.youtube.com/watch?v=Mf5donZkUgg

część trzecia: https://www.youtube.com/watch?v=D3PBk3MOESM