„Sushi nie jest potrawą zabronioną, gdy jest się w ciąży” to zdanie usłyszałam, jak sama byłam na początku ciąży. Ale czy to prawda?

Wszystko zaczęło się od surowych ryb i owoców morza. To właśnie one mogą być źródłem chorobotwórczych bakterii i pasożytów. Warto wiedzieć, że zakażenie takimi drobnoustrojami może nie dawać u nas żadnych objawów jednak jest ono przenoszone do naszego potomka.

Choroba jest przenoszona przez łożysko i może powodować przedwczesny poród, poronienia lub powikłania zdrowotne u dziecka. Biorąc pod uwagę to niebezpieczeństwo, gdy jest się w ciąży, należy całkowicie zrezygnować z surowych ryb i owoców morza.

Nie każde sushi to surowa ryba

W przekonaniu o niespożywaniu sushi w czasie ciąży często zapomina się, że nie każde sushi musi być z surową rybą lub owocami morza. Ryby to dla nas cenne źródło pełnowartościowego białka, dobrych kwasów tłuszczowych omega 3, czy fosforu. A więc czemu nie mamy się na nie decydować w formie gotowanej czy pieczonej?

Chorobotwórcze drobnoustroje, które mogą być w mięsie ryb czy owoców morza „giną” w wysokich temperaturach. Dlatego ryby śmiało możemy jeść po gotowaniu, pieczeniu czy grillowaniu.

TAK dla sushi w ciąży

Jeśli lubisz sushi, nie musisz sobie odmawiać tego rarytasu. Ale aby ta potrawa była dla nas nie tylko przyjemnością smaku, ale również bezpieczną alternatywą posiłku warto zwrócić uwagę na kilka zasad.

1. Zrezygnuj z sushi z surową rybą czy owocami morza. Postaw na pieczonego łososia czy grillowaną krewetkę lub sushi na bazie surowych warzyw.
2. Jedz zawsze w zaufanym miejscu. Sushi to jedzenie formowane ręką dlatego bardzo ważne jest zachowanie zasad higieny.
3. Ważne by do produkcji były wykorzystywane produkty tylko najwyższej jakości. Dlatego najlepiej zjeść sushi w dobrej restauracji, gdzie kucharz przygotowuje daną porcje na oczach klienta.
4. Zrezygnuj z gotowego zapakowanego sushi, które możemy kupić w supermarkecie, ponieważ nie daje ono nam żadnej gwarancji, jak było przygotowywane i jakie składniki zostały wykorzystane.
5. Decydując się na sushi powiedz o tym, że jesteś w ciąży. Taka informacje może dać kucharzowi chwilę na zastanowienie i większą dbałość przy przygotowywaniu twojej porcji.

Pamiętajmy, że na nożu na którym była krojona surowa ryba też mogą być potencjalnie groźne bakterie. Dlatego ważne by każdy sprzęt, który jest potrzeby do przygotowania naszej porcji był świeżo umyty.

A jeśli tak jak ja lubisz przyrządzać sushi w domu, to śmiało możesz wykorzystać:

 awokado
 ogórek świeży
 serek typu Philadelphia
 pieczony łosoś
 pieczone mięso z kraba
 sałata
 rzodkiew
 por
 seler naciowy
 szparagi
 marynowany imbir
 wasabi

Zobacz również:

Dieta a optymalizacja płodności – co jeść i jak jeść aby począć zdrowe dziecko

Czy potrawy z grilla są zdrowe? Jak grillować żeby się nie podtruwać?

Chcesz wiedzieć jak ćwiczyć aby zajść w ciążę? Zajrzyj tutaj ?