Świat zdrowego żywienia oszalał na punkcie soków i koktajli. Producenci oferują nam różnego rodzaju wyciskarki, które kosztują nawet kilka tysięcy złotych. Z kolei marketingowcy zajmujący się rynkiem soków w kartonach, próbują wmówić nam, że szklanka soku może być potraktowana jak jedna z pięciu porcji warzyw i owoców. Dorota Godzina – sportowiec i dietetyk krytycznym okiem przygląda się modzie na miksowanie warzyw i owoców.

Aby dostarczyć organizmowi wszystkiego co najlepsze w warzywach i owocach, powinniśmy je spożywać w całości, na surowo. Soki i koktajle są dużo uboższą formą, bo w procesie wyciskania, pozbawiamy je m. in. części błonnika. W szklance zostaje natomiast cały cukier z owocu.  Do zrobienia szklanki soku jabłkowego potrzebujemy ok. 4 jabłek. Wypicie takiej ilości soku nie będzie dla nikogo żadnym problemem. A co jeśli chcielibyśmy na raz zjeść 4 jabłka? No właśnie…organizm, za sprawą błonnika zawartego w jabłkach, w odpowiednim momencie da nam znać, że już jesteśmy syci. Dostarczymy mu mniejszej ilości kalorii niż w przypadku wypicia soku, a mimo to, nie będziemy chcieli zjeść więcej.

Jeśli się odchudzasz, nastawiasz się na spalanie tkanki tłuszczowej, spożywaj owoce i warzywa w całości – po nich będziesz syta/syty o wiele dłużej niż po wypiciu soku.

Soki i koktajle sprawdzą się natomiast w przypadku osób bardzo aktywnych – które potrzebują więcej kalorii.

Czy powinniśmy odstawić wszystkie soki i koktajle? Nie! Ale należy położyć nacisk na spożywanie nieprzetworzonych produktów (niezmiksowanych).

Owoce, czy różnego rodzaju “słodkie” warzywa (np. marchewka) świetnie nadają się do chrupania w całości. Ale są takie warzywa, które mogą sprawiać nieco trudności. Zaliczamy do nich np. buraki – bardzo zdrowe. Niestety nie każdy je lubi. Sok z buraka będzie na pewno dobrym sposobem, by przemycić to warzywo w naszej diecie (i diecie naszych dzieci).

Pamiętaj aby uczyć dzieci zjadania warzyw i owoców w całości 🙂

Jeśli interesuje cię temat obecności cukru w “zdrowej”, dietetycznej żywności, sięgnij bo świetnie napisaną książkę “Cały ten cukier”, która powstała na bazie filmu o tym samym tytule. Recenzję znajdziesz tutaj.

Szukasz ciekawych przepisów na zdrowe soki i koktajle? Zajrzyj tutaj:

Zielony koktajl z jarmużem Miłki Podgórskiej

Domowy koktajl na niedobory żelaza Marty Mieloszyk – Pawelec

Truskawkowy koktajl mocy z kaszą jaglaną od Meli Niedzieli

Zobacz jak Dorota Godzina komentuje modę na SUPERFOODS czy GENODIETĘ.

Zapraszamy Cię również na nasz kanał YT – niektóre materiały pojawiają się tam szybciej 🙂