Sposób żywienia kobiety zarówno w ciąży jak i w trakcie laktacji ma bardzo duży wpływ na jej dziecko. Zatem kiedy jesz śmieciowe jedzenie (chipsy, paluszki, ciasteczka – niby bardzo zdrowe, ale z utwardzonymi tłuszczami roślinnymi), fast foody, drożdżówki, pijesz obrzydliwe słodzone, sztuczne napoje, za dużo kawy, mocnej herbaty i (nie daj Boże!) alkohol – pamiętaj, że karmisz tym swoje dziecko. Tak wygląda programowanie dziecka dietą. Może to na tobie nie robić większego wrażenia, ale musisz wiedzieć, że takie zachowania mogą mieć wpływ na wystąpienie u twojego dziecka w późniejszym okresie chorób metabolicznych (cukrzycy, nadciśnienia, otyłości i zaburzeń cholesterolowych). W czasie jego rozwoju, jeszcze w okresie płodowym, może dochodzić do zaburzeń, gdy zamiast wartości odżywczych dostarczysz mu toksyny.

Nie jedz za dwoje

Tak samo, jeśli przytyłaś za dużo w ciąży (znam przypadki kobiet, które przybrały 60 kg), to też nie pozostaje to bez wpływu na twoje dziecko. Otyłość matki sprzyja wystąpieniu takich zaburzeń jak: makrosomia płodu (masa urodzeniowa powyżej 4 kg), a to dalej może mieć wpływ na wystąpienie w przyszłości zespołu metabolicznego (otyłość brzuszna, nadciśnienie tętnicze, zaburzenia lipidowe krwi, cukrzyca, dna moczanowa). Zatem nie jedz za dwoje! Nie daj się ponieść głupim powiedzonkom. Grube dziecko to chore dziecko, a nie – jak mawiały nasze babcie – okaz zdrowia.

Unikaj soli

Uważaj też na za wysokie spożycie soli. I pamiętaj, że nie chodzi tylko o posolenie pomidora na kanapce, ale także spożycie wysoko przetworzonej żywności, konserw, wędlin, wędzonek, popularnych mieszanek przypraw z dodatkami, sosu sojowego czy produktów typu instant. Wysokie spożycie soli sprzyja wystąpieniu nadciśnienia tętniczego krwi, obrzękom (i tak masz ich dość w ciąży – po co nasilać problem) i zgadze (chyba wiesz, o czym mówię). Nadciśnienie tętnicze w ciąży może prowadzić do rzucawki i przedwczesnego porodu, czyli do sytuacji groźnych dla ciebie i maluszka.

Jedz różnorodnie

Pamiętaj również, że już około 8 miesiąca rozwoju płodowego dziecko może rozpoznawać smaki. Urozmaicaj swoją dietę – jedz świeże warzywa i owoce sezonowe. Być może później dziecko łatwiej zaakceptuje nowości w swojej diecie i nie będziesz miała problemów z tym, że nie chce jeść np. warzyw. Moje dziecko nie pozna póki co smaku mięsa – zobaczymy jak na nie zareaguje, kiedy będzie już na świecie 🙂
Unikaj natomiast nadmiaru słodyczy i słodkich napojów.

Wybieraj zdrowe tłuszcze

Gdy karmisz swoje dziecko, pamiętaj o odpowiednim doborze tłuszczów. Powinnaś unikać wtedy produktów zawierających kwasy tłuszczowe trans (chipsy, paluszki, produkty piekarnicze, słodycze, utwardzane tłuszcze roślinne, fast foody, smażone mięsa i ryby, produkty grillowane). Ich nadmiar w mleku matki może wpływać w przyszłości na wystąpienie u dziecka cukrzycy i miażdżycy. Dbaj o dostarczenie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które będą wspomagać rozwój układu nerwowego twojego dziecka (pieczone/gotowane tłuste ryby morskie, oleje roślinne, orzechy, pestki dyni czy słonecznika).

Programowanie dziecka dietą

Podsumowując: pamiętaj, że podejmując wybory kulinarne, w pewien sposób programujesz swoje dziecko. Nie jest powiedziane, że jeśli za wiele przybrałaś w ciąży, to twoje dziecko będzie otyłe. Może mieć takie predyspozycje, ale nie jest pewne, że tak będzie. Po prostu, jeśli możesz zminimalizować ryzyko niewielkim kosztem, to czemu tego nie zrobić?

A więcej o programowaniu dziecka dietą opowiadam w tym filmie i jeszcze w tym.

 

Bibliografia:
1. Jain NJ, Denk CE, Kruse LK, Dandolu V: Maternal Obesity: can pregnancy wieght gain modify risk of selected adverse outcomes? Am J Perinatol 24(5):291-298,2007
2. Kaiser L, Allen LH: American Dietetic Association. Collaborators (15) Denny S, Hager MH, Myers E, Nutrition Education for the Public Dietetics Practice Group, Procter S, Public Health Community Nutrition Dietetics Practice Group, Murphy LT, Risica PM, Tansman L, Weber JA, Women’s Health and Reproductive Nutrition Dietetics Practice Group, Paris E, Holt K, Polly D, Stang J: Position of the American Dietetic Association: nutrition and lifestyle for a healthy pregnancy outcome, J Am Diet Assoc 108(3):553-661,2008
3. Ogonowski J, Miazgowski T, CzeszyĹska MB, Jaskot B, KuczyĹska M, Celewicz Z: Factors influencing risk of macrosomia in woment with gestational diabetes mellitus undergoingintensive diabetic care, Diabetes Res Clin Pract 80(3):405-410, 2008
4. Kabali C, Werler MM: Pre-pregnant body mass index, weight gain and the risk of delivering large babies among nondiabetic mothers, Int J Gynaecol Obstet 92(2):100-104, 2007
5. Catalano PM: Management of obesity in pregnancy, Obstet Gynaecol 109(2 Pt 1):419-433,2007
6. Pisani LP, Oyama LM, Bueno AA, Albuquerque KT, Ribeiro EB, Oller do Nascimento CM: Hydrogenated fat intake during pregnancy and lactation modifies serum lipid profile and adipokine mRNA in 21-day-old rats, Nutrition 24(3):255-261,2008