Woda jest niezbędna do życia każdej komórki naszego ciała. I choć wydaje się, że wiemy ile powinniśmy pić, to większość z nas jest odwodniona. Pijemy zbyt mało wody, a przesadzamy z kawą i herbatą.

Płyny w diecie przyszłej mamy

Często gdy pytam swoich pacjentów ile wody piją, słyszę odpowiedź: DUŻO, ale gdy zaczynam dopytywać co to znaczy – okazuje się, że pacjenci piją niewiele wody i często są odwodnieni.

W okresie ciąży i czasie karmienia piersią odpowiednie nawodnienie jest szczególnie ważne.

W ciąży obserwujemy wzrost zapotrzebowania płynowego, który jest spowodowany zwiększeniem objętości krwi krążącej, zwiększeniem masy narządów kobiety oraz rozwojem tkanek dziecka. Płyn owodniowy składa się aż w 99% z wody. Odpowiednia  ilość płynów jest ważna już o pierwszych dni po zapłodnieniu, ponieważ jest niezbędnym elementem prawidłowego funkcjonowania zapłodnionej komórki jajowej. Woda przenika z organizmu matki do płodu za pomocą łożyska.

Czy wierz że, w ciągu godziny dochodzi do wymiany ok. 450 ml płynu.

Płyny w diecie przyszłej mamy – co pić?

Odpowiedź jest prosta: głównie wodę. Woda w dziennej racji pokarmowej powinna stanowić ok. 80% wszystkich przyjmowanych płynów. Pozostałymi płynami mogą być słaba herbata czerwona, ziołowa, soki warzywne świeżo wyciskane. Należy zwrócić uwagę, by płyny w ciągu dnia były rozłożone równomiernie.

Z pośród płynów całkowitej eliminacji podlegają napoje wysoko słodzone gazowane i niegazowane, napoje przetworzone, wody wysokosodowe.

Płyny w diecie przyszłej mamy – ile pić?

Zapotrzebowanie na płyny zależy od wilgotności i temperatury powietrza, podejmowanej aktywności fizycznej, masy ciała i zawartości tkanki tłuszczowej. Średnio zapotrzebowanie na płyny dla kobiet w ciąży waha się między 2 a 2,5 litra na dobę. natomiast wszystkie mamy karmiące piersią do tej ilości powinny dodać jeszcze litr.

Jak wypić ten dodatkowy litr? Najprościej jest stosować zasadę: dziecko pije – mama pije. Kiedy karmicie swoje dziecko wy również miejcie przy sobie wodę i pijcie ją małymi łykami.

Aha – i rzecz najważniejsza – w ciąży NIE WOLNO spożywać alkoholu. Nawet łyka.

Zobacz również:

Domowe napoje izotoniczne dla ćwiczących mam

Napoje dla małego sportowca

Domowa lemoniada na upały – 3 proste przepisy