Pasty kanapkowe, smarowidła czy roślinne pasztety to coś co warto mieć zawsze w lodówce. Można używać praktycznie dowolnych składników i przypraw, kombinować, eksperymentować.

Dlaczego warto zrobić sobie domową pastę do kanapek?

Powód jest prosty – kup dowolną pastę w sklepie i przeczytaj jej skład. Czy nie uważasz, że w paście z łososia, głównym składnikiem powinien być łosoś, a nie…olej roślinny?
A z czego składa się hummus? Ten domowy – wiadomo – ciecierzyca, sezam, oliwa, czosnek i cytryna. A co widnieje w składzie hummusu paczkowanego? Znajdziesz tam różne ciekawe substancję np. kaszę mannę, białko sojowe, skrobię kukurydzianą czy…cukier. Ja nie chcę tego jeść.
To samo dzieje się w przypadku wegańskich “smalczyków” do kanapek. Utwardzony olej roślinny – np. palmowy (nie dość, że niezdrowy, to jeszcze nieetyczny), do tego trochę “naturalnych” przypraw, i aromatów “identycznych z naturalnymi”. Dziękuję, to ja wolę zjeść suchą bułkę.

Pasty z czerwonej soczewicy są chyba najprostsze do zrobienia, bo soczewica praktycznie rozdrabnia się sama. W wersji dla leniwych, nie trzeba jej nawet blendować, a jedynie dokładnie wymieszać w wybranymi dodatkami np; przeciśniętym przez praskę czosnkiem, drobno posiekanymi suszonymi pomidorami czy świeżymi ziołami.

Składniki (na średniej wielkości miseczkę):

1/2 szkl. czerwonej soczewicy
4 łyżki słonecznika (łuskanego)
1 mała cebula
2 łyżki oliwy do smażenie/oleju/oleju kokosowego bezzapachowego
2 ząbki czosnku
1 łyżka soku  cytryny
pieprz świeżo mielony
sól
ew. do posypania: ziarna słonecznika i kiełki słonecznika

Przygotowanie:
1. Słonecznik podpraż na suchej patelni aż stanie się jasnozłoty. Uwaga żeby ni przypalić – mieszaj cały czas.
2. Na patelnię wlej olej/oliwę i zeszklij posiekaną cebulę. Dodaj posiekany (niekoniecznie drobno) czosnek i smaż jeszcze chwilę. Odstaw do ostygnięcia.
3. Soczewicę zalej szklanką wody i ugotuj – soczewica po prostu rozpadnie się na  papkę – wtedy jest gotowa.
4. Do blendera wrzuć podprażony słonecznik, ugotowaną ostudzoną soczewicę, podsmażoną cebulę i czosnek oraz sok z cytryny. Blenduj do uzyskania gładkiej lub pół-gładkiej konsystencji.
5. Dopraw solą i pieprzem. Możesz dodać nieco więcej soku z cytryny.
6. Przełóż pastę do czystego słoiczka. W lodówce może stać kilka dni.

Jeśli szukasz prostych przepisów na zdrowe dania dla całej rodziny zajrzyj do naszego działu DIETA.

Zapraszamy Cię również na nasz kanał YT – umieszczamy tam niepublikowane materiały wideo.