Unikanie nabiału jest ostatnio modne. Wiele blogerek forsuje dietę wegańską; coraz więcej restauracji wprowadza bezmleczne menu. Jak naprawdę jest z nabiałem? Czy mleko faktycznie ma działanie toksyczne i powoduje raka? Mówi Ludmiła Podgórska – dietetyk kliniczny.

Wzmianki o szkodliwości mleka i jego przetworów bombardują nas z każdej strony. Fora internetowe pełne są stwierdzeń, że nabiał zatruwa nasz organizm i powoduje szereg schorzeń – od wzmożonej produkcji śluzu po nowotwory.

Miłka Podgórska sceptycznie podchodzi do tych doniesień, twierdząc, że często nabiału unikają osoby, które, paradoksalnie, palą papierosy lub nadużywają alkoholu, a więc dobrowolnie narażają się na silne czynniki kancerogenne.

Czy nabiał tuczy?

Jakiś czas temu ukazały się wyniki badań naukowych, które sugerują, że dieta bogata w produkty mleczne może redukować ryzyko wystąpienia zespołu metabolicznego (grupa schorzeń związana z otyłością). Nasuwa się wniosek, że nabiał może pomóc nam schudnąć. Ale – wszystko zależy od tego jaki nabiał wybierzemy.

Jaki nabiał wybrać a jakiego unikać?

Z listy zakupów skreśl: śmietanę do zabielania zup, jogurt grecki, który jest prawie tak samo tłusty jak śmietana, serki topione i fromage, jogurty owocowe (pełne cukru i chemii).

Zamiast tego wybierz: chudy twaróg, jogurt naturalny bez mleka w proszku w składzie, mleko 2% – najlepiej ekologiczne,

Kto powinien zrezygnować z nabiału?

Osoby z nietolerancją laktozy, alergię na białka mleka, osoby, które cierpią na choroby autoagresywne (np. reumatoidalne zapalenia stawów) oraz osoby, które… nie lubią nabiału.

Na koniec drobna rada i uwaga: nie ufajmy wszystkiemu co znajdziemy w Internecie, nie sugerujmy się źródłami typu ptrogramy śniadaniowe czy wypowiedzi celebrytów reklamujących różnego rodzaju diety i produkty.

Wszystkiego można jeść po trochu – racjonalnie, różnorodnie.

Zobacz koniecznie:

Co jedli jaskiniowcy czyli dieta paleo

Czy kawa pomaga w odchudzaniu?

Co blokuje spadek wagi na diecie?

Gluten sruten – dietetyczka o modzie na gluten-free

Po więcej materiałów zapraszamy Cię do naszego działu DIETA, gdzie znajdziesz również zdrowe przepisy dla całej rodziny 🙂