Zakwas z buraków oraz kiszone buraki dobrze jest spożywać nie tylko od święta. Są jednym z lepszych domowych probiotyków, wspierają układ krwionośny i oczyszczają jelita.

Zakwas z buraków można przechowywać w lodówce nawet do kilku miesięcy, pijąc codziennie 1 szklankę – szczególnie wzmacnia krew i cały organizm, reguluje perystaltykę jelit (pomocny przy zaparciach), odnawia florę bakteryjną jelit (cudowny probiotyk), ułatwia usuwanie chorobotwórczych toksyn z organizmu (oczyszcza i odkwasza). Kwas polepsza przyswajalność składników odżywczych, odmładza, a ja się nim delektuję.
Można też użyć do zup np. barszczu czerwonego (bez gotowania), ale u mnie nie doczekuje, bo wcześniej go wypijamy.

Po odlaniu kwasu buraczanego pozostają ukiszone buraki i inne warzywa, które można wykorzystać np. wycisnąć z nich sok (kiszony sok) lub przyrządzić sałatkę.

PRZEPIS NA ZAKWAS BURACZANY I KISZONE BURAKI

Składniki:

1 kg buraków

2 l przegotowanej wody

1 łyżeczka soli szarej / morskiej

3 ząbki czosnku

Przygotowanie:

  1. Buraki obierz i pokrój w grubą kostkę lub plastry, wrzuć do garnka kamiennego lub do dużego słoja i zalej wodą. Dodaj całe ząbki czosnku, sól i ew. zawiniętą w gazę skórkę od chleba (przyspiesza fermentację, jednak bez niej ona też zachodzi, choć trochę wolniej). Według uznania można dodać też inne zioła do smaku typu liść laurowy, cząber, majeranek itd.
  2. Przykryj lnianą ściereczką i odstaw w ciepłe miejsce do fermentacji. Mieszaj 1 x dziennie drewnianą łyżką. Po 3 dniach wyjmij skórkę od chleba, aby nie gniła. Po 5-7 dni barszcz jest gotowy.
  3. Czasem do kiszenia dodaję marchew, pietruszkę i inne zioła, wtedy mój kiszony napój ma inny smaczek, też polecam 🙂
  4. Kwas buraczany zlewam do butelek i przechowuję w lodówce pijąc codziennie 1 szklankę – jest bardzo wzmacniający, a ja się nim delektuję.

Można też użyć do zup np. barszczu czerwonego (bez gotowania), ale u mnie nie doczekuje, bo wcześniej go wypijamy.

Burak to świetne warzywo! Obejrzyj nasz materiał MATKA Z ŻELAZA, w którym nasza ekspertka od dietetyki podaje przepis na koktajl naturalnie uzupełniający braki żelaza.

Przepis pochodzi ze strony http://www.piecsmakow.com.pl/, a jego autorką jest Anna Krasucka – założycielka Akademii Odżywiania dla Zdrowia “Pięć Smaków.

Zobacz również:

Superfods – moda czy zdrowie?

Budowanie odporności metodami naturalnymi

Łyk wina w ciąży – tak czy nie?