Odżywianie – najważniejszy aspekt Waszych przygotowań do ciąży. Co dobrze jest zmienić w swojej diecie, aby  począć zdrowe, szczęśliwe i zrelaksowane dziecko? Nasza ekspertka Anna Krasucka z Akademii Odżywiania dla Zdrowia Pięć Smaków – opowiada planowaniu ciąży w rytmie slow.

Postanawiacie, że chcecie mieć dziecko. Przygotowanie do ciąży dobrze jest zacząć od przeglądu tego co jecie, od analizy swojej diety.

Pytanie podstawowe: Czy zdaję sobie sprawę z tego, że żyję w zimnym klimacie i że mój organizm potrzebuje ciepłego jedzenia? Polecamy, aby przynajmniej 3 posiłki dziennie (w chłodnych miesiącach w roku) były posiłkami jadanymi na ciepło: ciepła zupa, ciepła owsianka, ciepła jaglanka. Ciepły posiłek zjedzony przed wyjściem na zimne, wilgotne powietrze sprawi, że Twój organizm nie ulegnie wychłodzeniu. Ciepło posiłku zostanie rozprowadzone po całym organizmie. Żadna choroba, która bierze się z zimna, wiatru i wilgoci Cię nie dopadnie.

Staraj się jeść sezonowo. Jeśli jesz mięso, postaraj się również znaleźć źródło bardzo dobrego, ekologicznego mięsa i jaj.

Posiłek powinien dostarczać Ci siły, odżywiać Twój organizm. Ta siła daje Ci też możliwość spłodzenia bardzo zdrowego dziecka.

W medycynie chińskiej (z której wywodzi się wiedza naszej ekspertki) mówi się, że do ciąży powinno przygotowywać się około dwóch lat. Jeśli nie masz aż tyle czasu, nie chcesz czekać tak długo, postaraj się aby okres przygotowania organizmu do ciąży maksymalnie wydłużyć.

Zmiany żywieniowe (i każde inne), które wprowadzasz nie powinny być dla Ciebie ciężarem, czymś co Cię ogranicza. Podejdź do nich nie jak do kolejnego wyzwania, ale jak do czegoś co robisz z myślą o swoim zdrowiu i o zdrowiu swojego przyszłego dziecka.

Co jeść?

Trzy posiłki dziennie na ciepło. Na śniadanie może to być owsianka z orzechami, daktylami, bakaliami, suszonymi owocami, pestkami. Możemy dodać jabłko, które gotujemy razem z płatkami oraz siemię lniane, które usprawnia układ trawienny.

Na obiad zjedz coś równie pożywnego np. rybę z warzywami, gulasz warzywny, kotlety warzywno-jaglane.

Podwieczorek –  może to być mała przekąska – np. kilka orzechów, suszonych moreli czy ciepły kompot.

Kolacja – zupa lub pieczone warzywa sprawdzą się doskonale.

Jeśli chodzi o chleb – jeśli lubisz pieczywo zjedz 1-2 kromki dziennie. Chleb nie powinien jednak stanowić podstawy Twojej diety.

Wydaje Ci się, że dwa lata przygotowań do ciąży to ogrom czasu? Być może. Ale popatrz na to z innej strony – moment poczęcia, to ta chwila, której chcesz przekazać swojemu dziecku wszystko co najlepsze. Ten moment nie powtórzy się nigdy więcej. To co przekazujesz w momencie poczęcia (geny, energia, zdrowie) powinno być jak najlepszej jakości 🙂

Jeśli nie widzieliście pierwszej części cyklu, koniecznie zajrzyjcie tutaj.

Więcej o naszej ekspertce – Annie Krasuckiej, założycielce Akademii Odżywiania dla Zdrowia “Pięć smaków” przeczytasz tutaj.