Planując ciążę warto uwzględniać specyficzne potrzeby w zakresie odżywiania zarówno przyszłej mamy jak i przyszłego ojca. Kapitał zdrowia obojga rodziców ma ogromne znaczenie dla płodu jeszcze przed poczęciem z racji na procesy metylacji, którym ostatnio tak uważnie przygląda się dziedzina nauki zwana epigenetyką.

Dzięki najnowszym badaniom wiemy, że zadbanie o niezbędne mikroelementy na talerzu przyszłych rodziców zwiększa prawdopodobieństwo zajścia w ciążę oraz jej prawidłowego przebiegu. Poniższe zalecenia wprowadź do diety minimum na trzy miesiące przed poczęciem i kontynuuj w takcie ciąży.

Dieta a optymalizacja płodności – od czego zacząć?

Przede wszystkim:
– sięgaj po kolorowe warzywa i owoce bogate w przeciwutleniacze.
– spożywaj produkty bogate w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe Omega-3 np. oleje roślinne
tłoczone na zimno (zwłaszcza olej rzepakowy i oliwa z oliwek), tłuste ryby (sardynki, śledź, makrela,
łosoś – koniecznie z eko-hodowli!),
– zmniejsz spożycie produktów zakwaszających organizm takich jak: białka zwierzęce, kawa,
słodycze, napoje gazowane
– włącz do diety duże ilości białka roślinnego (rośliny strączkowe, zboża) i węglowodanów o niskim
indeksie glikemicznym
– raz, dwa razy w tygodniu spożywaj organiczne produkty mleczne

– pij dwa litry wody dziennie

Dieta przyszłego taty a optymalizacja płodności

W diecie przyszłego Taty szczególną uwagę warto zwrócić na:
produkty bogaty w witaminę B w tym witaminę B9 (kwas foliowy w szczególności: wątróbka, ciemnozielone warzywa (szpinak, kapusta, zielona fasolka, awokado, sałata), rośliny strączkowe (soczewica, ciecierzyca, soja , łuskana fasola), żółtko jaja, mięso (wołowina i cielęcina), płatki pełnoziarniste, świeże owoce (banany, pomarańcze, truskawki) i orzechy (zwłaszcza włoskie) a także mleko i ser.

Tekst Mai Smółko – specjalistki od nutriodżywiania, psychologa, kosmetologa.

Zobacz również nasz cykl PORADNIK PARTNERSKI – czyli wszystko co powinniście wiedzieć aby świadomie przygotować się do zdrowej ciąży. Anna Krasucka opowie m.in. o odpowiedniej diecie, aktywności fizycznej, a także o ilości i jakości Waszego snu.

Chcesz wiedzieć jak ćwiczyć aby zajść w ciążę? Zajrzyj tutaj 🙂