Już niewielki niedobór wody spowoduje takie objawy jak wzdęcia, bóle głowy czy osłabienie.

Choć największą grupę moich pacjentów stanowią osoby, które chcą schudnąć, jednym z najczęściej poruszanych tematów jest picie wody.

Kobiety w ciąży powinny zwracać szczególną uwagę na ilość i jakość spożywanej wody. Odwodnienie może spowodować powstawanie obrzęków (i tak często występujących w ciąży), sprzyja zaparciom, a także zagraża dziecku (zmniejszanie ilości płynu owodniowego). Mówi się, że powinniśmy spożywać około 2L wody dziennie (w napojach i pożywieniu), ale kobiety w ciąży powinny pić o 300-500ml więcej. Większość pań ma jednak problem: picie wody w większych ilościach,  ponieważ nie ma ona smaku, jest nijaka  lub akurat jest zima, sprawia im trudność.

Co zatem zrobić aby sprawić by picie wody w ciąży stało się nawykiem? Poniżej parę podpowiedzi:

– nalej do dużego dzbanka wodę i dodaj: skrojoną cytrynę lub pomarańczę lub inne owoce, ewentualnie możesz też wybrać zioła: melisę czy miętę (tu uwaga: pokrzywa działa odwadniająco, więc omijaj ją szerokim łukiem), czy imbir (działa przeciwwymiotnie, a to akurat bardzo ważne na samym początku i pod koniec ciąży)

– pij herbaty owocowe, ale unikaj nadmiaru naparów z czarnej herbaty, ponieważ ta może sprzyjać zaparciom

– pij napary z ziół (mięty, melisy, kopru włoskiego itd)

– jedz talerz zupy dziennie, ale nie zabielaj jej, ani nie dodawaj zasmażki

– możesz wypić szklankę soku, ale nie przesadzaj z jego ilością- pamiętaj, że zawiera cukry proste (zawsze lepiej wybrać owoce niż sok)

– możesz także wybrać fermentowane napoje mleczne (np. kefir, maślankę czy mleko acidofilne), które oprócz białka zawierają także wapń i probiotyki. Tylko pamiętaj aby były one naturalne, chude i nie zawierały dodatku cukru

– możesz też wyznaczyć sobie ile należy wypić na godzinę (np. 1 szklankę).

Osobiście jednak proponuję aby zawsze mieć przy sobie wodę i co jakiś czas popijać, ponieważ uczucie pragnienia oznacza już lekkie odwodnienie. Pamiętajcie, że dzięki wodzie będziecie miały lepsze humory, lepiej będziecie się czuć, a także wasza skóra będzie w lepszej kondycji.

O piciu wody w ciąży wiesz już sporo, a co z piciem wina w ciąży? W tym materiale Miłka Podgórska mówi dlaczego nie warto ryzykować zdrowia dziecka dla przysłowiowego “łyku” wina.

Inne materiały z Miłką obejrzysz tutaj:

Jak radzić sobie z cukrzycą ciążową?, otyłość brzuszna po ciąży, dieta po ciąży – jak skutecznie schudnąć?, programowanie dziecka dietą.

Po więcej inspirujących wideo zapraszamy na nasz kanał You Tube! Subskrybujcie i dzielcie się wiedzą:)