Każda dziewczyna w ciąży niejednokrotnie będzie miała przeprowadzone badania krwi. Jednym z najważniejszych badań jest oznaczenie glukozy na czczo (już na samym początku ciąży) i doustny test obciążenia glukozą (między 24 a 28 tygodniem ciąży). Obydwa badania służą wykryciu ewentualnej cukrzycy ciążowej. Nie ukrywam, że doustny test obciążenia glukozą był badaniem (poza badaniami z 12. tygodnia ciąży), którym najbardziej się stresowałam, ponieważ cukrzyca ciążowa sygnalizuje wyższe ryzyko wystąpienia cukrzycy typu II u matki i może być czynnikiem wywołującym makrosomię i niedocukrzenie u płodu. Zasady prowadzenia diety w cukrzycy ciążowej nie są trudne i nie odbiegają za bardzo od racjonalnych zachowań dietetycznych, o czym zaraz same się przekonacie.

Szacuje się, że na cukrzycę ciążową (lub inaczej III typu) choruje około 5% kobiet w ciąży. Sprzyjają jej oczywiście nasze geny, na które nie mamy wpływu, wiek powyżej 25, nadciśnienie tętnicze, druga lub kolejna ciąża, ale też czynniki środowiskowe, jak: nadwaga/otyłość przed ciążą, niska aktywność fizyczna, nieprawidłowa dieta. Oczywiście podkreślam, że nic się nie zmieniło i w ciąży nadal obowiązuje całkowity zakaz odchudzania! Nie należy wprowadzać restrykcyjnych i bardzo niskokalorycznych diet, czy suplementów nieznanego pochodzenia.

To, jak dieta u dziewczyny z cukrzycą ciążową powinna wyglądać? Niektóre zalecenia są zależne od wdrożonego leczenia – jeśli lekarz stwierdzi, że chora nie wymaga wdrażania insuliny, to niestety będę się powtarzać. Natomiast przy leczeniu insuliną bardzo ważna jest samokontrola i wprowadzenie tzw. drugiej kolacji.

Zasada numer 1: Sprawdzaj poziom cukru. Prowadź dzienniczek żywienia i wskazań glukometru. Ciekawe jest to, że kobiety w ciąży często inaczej reagują na pewne produkty niż inni diabetycy (np. bardzo szybki wzrost glukozy po owsiance na mleku, kiedy normalnie nie przebiega to aż tak raptownie). Dlatego zapisuj co zjadłaś i jak na to reagowałaś.

2. Spożywaj 5-6 posiłków dziennie, najlepiej o zbliżonych porach,

3. Wybieraj produkty o niskim indeksie glikemicznym (grube kasze, pieczywo pełnoziarniste na zakwasie, surowe warzywa, niektóre owoce itd.)

4. Dbaj o jakość posiłków, nie pozwalaj by były one przypadkowe

5. Urozmaicaj posiłki- najlepiej warzywami. Natomiast zadbaj by główne posiłki (śniadanie-obiad-kolacja) w swoim składzie posiadały dobre źródła węglowodanów, białka (pochodzenia roślinnego i zwierzęcego) i zdrowych tłuszczy.

6. Dbaj o techniki kulinarne- nie rozgotowuj warzyw, kasz, ryżu i makaronów, zrezygnuj ze smażenia, grillowania, zabielania i zasmażania,

7. Odzwyczajaj się od słodkiego smaku, unikaj cukru, słodzików, soków (lepiej zjeść owoc) i napojów, produktów mlecznych owocowych

8. Owoce spożywaj z umiarem (2-3 razy dziennie w małych ilościach). Czyli aktualny sezon truskawkowy nie oznacza, że możesz zjeść łubiankę truskawek dziennie. Warto łączyć owoce z niewielką ilością orzechów czy np. kefiru, co spowoduje obniżenie indeksu glikemicznego.

9. Unikaj doprowadzania się do głodu, co grozi niedocukrzeniem. Dbaj aby posiłki były spożywane co 3-4h.

10. Jeśli ciąża nie jest zagrożona, to zadbaj o aktywność fizyczną, ale zwiększa ją powoli.

11. Pij wodę i inne bezkaloryczne płyny (napary z herbat owocowych, dozwolonych ziół)

Czego unikać:

1. Białego pieczywa, rozgotowanych kasz, makaronów w nadmiarze, słodyczy, słodzików

2. Nieregularności i powrotu do starych nawyków żywieniowych

3. Tłustych dodatków (masło w nadmiarze, majonezy, wszelakie sosy czosnkowe)

4. Pysznych potraw mącznych (pierogi, pyzy, naleśniki)

5. Wyrobów cukierniczych, słodkich i słonych przekąsek

6. Produktów typu instant

7. Bardzo dojrzałych owoców i suszonych owoców w nadmiarze.

Nawet jeśli w badaniach wyszła Wam cukrzyca ciążowa, to starajcie się tym nie przejmować, ale dbajcie o siebie, dziecko i o to, co jecie. Kontrolujcie się! No i pamiętajcie, że już po urodzeniu dziecka trzeba będzie zmienić styl życia na zawsze, aby minimalizować ryzyko wystąpienia cukrzycy typu II. Ale to będzie zmiana na lepsze!