Cukrzyca ciążowa (GDM­ gestational diabetes mellitus) –  występuje (jak sama nazwa wskazuje) tylko u kobiet w ciąży i rozwija się w II trymestrze. Jest też sygnałem ostrzegawczym dla przyszłej mamy, że istnieje u niej wyższe ryzyko rozwinięcia cukrzycy typu II.

Problem cukrzycy ciążowej dotyczy około 5% kobiet w ciąży. Czynnikami predysponującymi do wystąpienia GDM są:

  • wiek (im kobieta jest starsza, tym wyższe ryzyko),
  • występowanie cukrzycy typu II w rodzinie,
  • nawaga lub otyłość jeszcze przed zajściem w ciążę,
  • zespół policystycznych jajników w wywiadzie,
  • wcześniejsze ciąże,
  • urodzenie dziecka z makrosomią (masa urodzeniowa powyżej 4000g).

Cukrzyca ciążowa wymaga prowadzenia diety. Brzmi to bardzo poważnie, ale na pocieszenie powiem, że zasady te pokrywają się z zasadami racjonalnego żywienia. Natomiast pamiętajcie, że ta dieta nie służy odchudzaniu! Jeśli jesteś w ciąży, to nie możesz chodzić głodna. A poniżej parę prostych zasad:

1. Średnia kaloryczność diety powinna wynosić około 2000 kcal,

2. Musisz kontrolować poziom glukozy za pomocą glukometru,

3. Jedz 5-­6 posiłków dziennie (regularnie w odstępach 2-­3h, a nie np. 3 posiłki na raz, bo nie miałaś czasu zjeść),

4. Dieta powinna być urozmaicona,

5. Podstawą powinny być warzywa (najlepiej surowe) i zbożowe (grube kasze, ryż, pełnoziarnisty makaron, pełnoziarniste pieczywo),

6. Białko powinno pochodzić z chudego mięsa (drób, królik), ryb, nabiału (chude sery twarogowe, jogurty, kefiry i maślanki naturalne) i strączkowych,

7. Powinnaś jeść 2-­3 porcje owoców dziennie (tu zwracam uwagę, że porcja owocu to np. jabłko, pomarańcza, 1/2 grejpfruta, szklanka truskawek),

8. Unikaj picia napojów słodzonych­ nawet tych ze słodzikami. Masz się odzwyczaić od słodkiego smaku. Stawiaj przede wszystkim na wodę!

9. Unikaj śmieciowego jedzenia, w Twoim jadłospisie nie ma miejsca na fast foody, chipsy, precelki, orzeszki czy pop corn,

10. Dbaj o odpowiedni dobór produktów: czytaj etykiety! Unikaj gotowych posiłków, zup czy sosów w proszku, dodanego tłuszczu czy cukru.

11. Wybieraj odpowiednie techniki kulinarne: gotowanie, pieczenie bez dodawania tłuszczu, duszenie. Zdecydowanie unikaj smażenia i dosalania!

12. Pamiętaj, że warto samodzielnie przygotowywać posiłki, bo tak naprawdę tylko wtedy wiesz, co masz na talerzu.

Dieta cukrzycowa na pierwszy rzut oka wydaje się trudna i czasochłonna, ale w rzeczywistości wymaga od Ciebie tylko konsekwencji i lepszej organizacji. Jeśli nie potrafisz się w tym odnaleźć, to warto zwrócić się o pomoc do lekarza prowadzącego i wykwalifikowanego dietetyka, ponieważ GDM da się niekiedy prowadzić tylko dietą i uniknąć insulinoterapii.