Domowe dżemy są o niebo lepsze niż kupne, bo nie zawierają sztucznych dodatków. Niestety często są równie słodkie i kaloryczne jak te ze sklepu. Jak zrobić zdrowe dżemy? Poniżej kilka podpowiedzi naszej pani dietetyk – Pauliny Gryz-Ryczywolskiej. Do dzieła i smacznego! 🙂

Domowe dżemy – co zamiast cukru?

Rozwiązań jest kilka:

  • Stewia czyli  słodka roślina z Ameryki Południowej, naturalny słodzik roślinny. Zaletą stewii jest to, że nie tuczy, ma zerowy indeks glikemiczny, a także właściwości antygrzybicze i antybakteryjne. Nie powoduje próchnicy. Ma ona lekko lukrecjowy posmak.
  • Erytrol podobnie jak ksylitol, jest alkoholem cukrowym. Mniej znany, przez co droższy. Nie powoduje biegunki, jest mniej kaloryczny od ksylitolu i ma niższy indeks glikemiczny. W smaku jest mniej słodki niż cukier i ksylitol.
  • Ksylitol, czyli cukier brzozowy (choć tak naprawdę nie jest to cukier). Naturalnie występuje w niektórych owocach i warzywach oraz  jest produkowany w niewielkiej ilości przez nasze jelita. Ma charakter zasadowy i właściwości antybakteryjne, nie fermentuje w przewodzie pokarmowym. Jest dużo mniej kaloryczny niż cukier i ma niższy indeks glikemiczny. Nie uzależnia, nie powoduje próchnicy. W dużej ilości może powodować jednak biegunkę. Organizm musi się do niego przyzwyczaić i zacząć produkować enzymy, które będą go trawić. Dlatego pamiętajmy nie używajmy go w dużych ilościach.

Ja do swoich przetworów owocowych używam głownie stewi. To własnie dzięki niej i naturalnie słodkim owocom moje dżemy są pyszne! 

Domowe dżemy – konsystencja

Domowe dżemy to nie tylko słodycz muszą mieć też odpowiednią gęstość i konsystencję. W tradycyjnych produktach to głownie cukier załatwia tą sprawę. Natomiast w „dietetycznych” – znowu mamy kilka rozwiązań. Pierwszym z nich i zarazem najłatwiejszym jest wykorzystanie owoców które charakteryzują się dużą zawartości pektyn. To właśnie one działają żelująco. Do owoców szczególnie bogatych w pektyny należą:

  • jabłka,
  • brzoskwinie, morele,
  • śliwki,
  • jagody
  • czy porzeczki.

U mnie w kuchni królują szczególnie porzeczki czarne do których dodaje tylko stewię.

Jeśli decydujesz się na inny smak dżemu lub ten z powyższych nie spełnia twoich preferencji do do gęstość możesz postawić na naturalne produkty żelujące takie jak:

  • Siemię lniane dzięki któremu po dodaniu do owoców uzyskasz konsystencję kisielu. Jego dodatek wzbogaca nasz dżemik w porcję kwasów tłuszczowych omega-3.
  • Nasiona chia czyli nasiona szałwii hiszpańskiej. Dodane do owoców absorbują nadmiar wody i tworzą żelową konsystencję.
  • Agar-agar czyli wegańska żelatyna, pozyskiwany z krasnorostów czyli glonów. Składa się w 70% z błonnika pokarmowego.

Pamiętaj!

Takie dżemy koniecznie trzeba pasteryzować w słoiczkach. Ja zamiast gotować je powetowane w wielkim garnku z wodą wstawiam do piekarnika (w 130 st. C) na 40 min.

Sezon grillowy – czy potrawy z grilla są zdrowe?

Zdrowe przepisy na grilla – alternatywa dla kiełbasy

Domowe lemoniady – przepisy najlepsze na upały