Czy kawa pomaga w odchudzaniu? Zależy w jaki sposób ją spożyjemy. Czarna kawa w zasadzie nie zawiera kalorii. Ale co jeśli zdecydujemy się na któryś z kawowych specjałów w sieciowej kawiarni?

Czarna kawa może mieć do 10 kalorii, czyli niewiele. Jeśli natomiast dodamy do niej cukier czy mleko, kalorii robi się coraz więcej.

Każda dodatkowa łyżeczka cukru (5g) to 20 kcal, a sto mililitrów pełnotłustego mleka dodaje nam ok, 60 kcal.

Czyli: spora kawa z dwoma łyżeczkami cukru i 100 ml mleka to już ok… 100 kcal!

Jeszcze poważniej wygląda sprawa “napojów kawowych” z popularnych kawiarni np. kawa z bitą śmietaną, posypką, syropem. Taka porcja “kawy” może mieć nawet ponad 500 kcal! Wypijając taką kawę możemy sobie darować ciasteczko 🙂

Uwaga – mimo że czarna kawa ma bardzo niewiele kalorii, to wypijając ją, poziom cukru we krwi może się nieco podnieść – kawa powoduje wyrzut glukozy z wątroby. Pamiętaj – jeśli planujesz badania i musisz być na czczo, nie pij również kawy – może ona zaburzyć wynik badania.

Czy kawa może zastąpić posiłek? 

Mimo że niektóre kawy (napoje kawowe z kawiarni) pod względem kaloryczności dorównują posiłkowi, nie możemy uznać, że tego typu kawa może zastąpić posiłek. Wypijając np. white chocolate mocca w dużym kubku, wprowadzasz to organizmu puste kalorie.

Czarna kawa może nieco złagodzić łaknienie, ale nie uzyskamy  z niej zbyt wielu wartości odżywczych.

Czasem można pominąć posiłek spożywając tzw. bulletproof coffee (kawa z masłem i olejem kokosowym, bez cukru), ale uwaga – to nie może być rutyna.

Spożycie kawy kuloodpornej może np. poprzedzać trening (rano, przed treningiem). Należy jednak pamiętać, że taka kawa zawiera sporo tłuszczu. Przepis na kawę kuloodporną znajdziecie tutaj.

Kiedy pić kawę w ciągu dnia? 

Raczej nie tuż po przebudzeniu. Organizm powinien wybudzić się sam.

Kawa utrudnia wchłanianie żelaza z jedzenia, więc nie należy pić kawy bezpośrednio po posiłku. Lepiej jest odczekać ok, 2 godziny.

Zobacz również:

Śniadanko z reklamy – co warto zjeść rano? 

Soki i koktajle – moda a rzeczywista wartość

Domowe izotoniki – naturalne i proste do zrobienia