Niektóre kobiety przez cały okres karmienia nie mają żadnego problemu z laktacją. Inne od samego początku muszę się natrudzić, by móc karmić piersią. Jeszcze inne przejściowo spotyka niedobór pokarmu.

Często jako dietetyk, ale również kobieta słyszę o różnych sposobach „na mało mleka”. Dziś trochę o tym co jest faktem a co mitem.

Za mało pokarmu: herbatki laktacyjne – czy rzeczywiście działają?

W świecie roślin znamy wiele ziół, które mają działanie wspomagające laktacje. Do ziół tych należą: kozieradka, niepokalanek mnisi, drapacz lekar­ski (inaczej bernardynek), koper włoski, szparag lekarski. Śmiało możemy sięgać po nie gdy potrzebna nam odrobina pomocy. Ponadto w skład dostępnych w Polsce herbatek laktacyjnych wchodzą też zioła wywierające inne działanie – biedrze­niec anyż, kminek zwyczajny pobudzają trawienie i działają wiatropędnie, a melisa –uspokajająco. Jednak warto wiedzieć, że problemem określenia słuszności stosowania herbatek na laktację jest brak wiarygodnych badań naukowych pozwalających potwierdzić prolaktogenne działanie często wieloskładnikowych preparatów. Dodatkowym przeciwwskazaniem są liczne działania uboczne poszczególnych roślin zielarskich szczególnie groźne przy nadmiernym spożyciu w czasie ciąży i laktacji. Dlatego należy podchodzić do nich z pewną rezerwą, a jeśli się na nie decydujemy, zawsze przestrzegać informacji na opakowaniu. 

Za mało pokarmu? Napij się „Karmi”

„Jeśli chcesz wspomóc laktacje nie ma nic lepszego od piwa „Karmi”” – często słyszymy od doświadczonych kobiet. Czy to prawda, czy tylko mit?

Już dawno zaobserwowano że spożycie piwa bezalkoholowego podwyższa poziom prolaktyny (czyli hormonu odpowiedzialnego za laktacje).  Zatem co takiego szczególnego znajduje się w piwie, że pomaga przy laktacji? Tajemniczym, cennym składnikiem jest słód jęczmienny. W odróżnieniu od innych związków pochodzenia roślinnego, nie opisano skutków ubocznych spożywania słodu.

Wieloletnie obserwacje doradców laktacyjnych potwierdzają pozytywne skutki spożycia słodu na zaburzenia laktacyjne. Aktualne stanowisko American Breastfeeding Medi­cine na temat stosowania mlekopędnych związków pochodzenia roślinnego wymieniają słód, jako przydatny w żywieniu kobiet mających problemy laktacyjne.

Pamiętajmy. Niektóre piwa „bezalkoholowe” mają małe ilości alkoholu!

Wszystkim mamom karmiącym życzę samych mlecznych dni 🙂

Przeczytaj również:

Płyny w diecie przyszłej mamy

Domowe napoje izotoniczne dla ćwiczących mam

Sezon grillowy – czy potrawy z grilla są zdrowe?