W ostatnich latach pojawiło się na rynku wiele suplementów z błonnikiem. Czy warto stosować gotowy błonnik w diecie? A jeśli tak, to jakie suplementy wybierać, a jakich unikać?

Czym jest błonnik?

Są to części roślinne, których nie trawimy. Błonnik daje nam uczucie sytości, które jest bardzo pożądane szczególnie wtedy kiedy się odchudzamy. Dzięki błonnikowi możemy uchronić się przed wieloma chorobami – cukrzycą, miażdżycą, a także nowotworami przewodu pokarmowego (jelita grubego, trzustki etc.) Aby zapewnić sobie dużą podaż błonnika w diecie, musimy spożywać produkty zbożowe z pełnego przemiału, warzywa oraz owoce.

Czy jest sens kupować “gotowy” błonnik? Niekoniecznie.

Nasza dieta powinna być urozmaicona, tak aby spożywać błonnik w naturalnej postaci. Co więcej, gdy nagle dorzucisz sobie do potraw dużą ilość gotowego błonnika, w jelitach może utworzyć się czop, prowadzący z kolei do niedrożności jelit, a nawet poważnej interwencji chirurgicznej!
Jedzmy produkty pełnoziarniste, kasze, dziki ryż, rośliny strączkowe oraz warzywa i owoce. To zapewni nam odpowiednią podaż błonnika, bez konieczności dosypywania różnego rodzaju proszków do potraw. Błonnik w diecie powinien być pochodzenia naturalnego! Całe, najlepiej surowe warzywa czy owoce to dobre źródło błonnika.

Obecnie najbardziej powszechne suplementy błonnikowe to błonnik pochodzący z jabłek oraz błonnik będący tak na prawdę zmielonymi otrębami pszenno – żytnimi. Jeśli już zdecydujecie się na suplementację błonnika, wybierzcie błonnik jabłkowy. Spowoduje on wypełnienie żołądka i wzmocni Waszą florę bakteryjną układu pokarmowego.
Podsumowując – nie kupujcie błonnika, bo to bez sensu. Po prostu zadbajcie o urozmaicenie swojej diety. Jeśli szukasz kulinarnych inspiracji zajrzyj do naszego działu DIETA – najdziesz tam porady dietetyków oraz przepisy na zdrowe potrawy dla całej rodziny.

Obejrzyj również:

Soki i koktajle – moda a rzeczywista wartość?
Przekąska między posiłkami – jeść? 
Alergia na gluten – moda czy nowy biznes?