Domowy jogurt po schłodzeniu jest dość gęsty i ma przyjemną konsystencję. Nie jest co prawda aż tak gęsty jak kupny “grecki”, ale to dlatego, że nie zawiera mleka w proszku ani innych ulepszaczy.
Pierwszego dnia jogurt jest tylko lekko kwaśny, nieco czuć w nim jeszcze smak słodkiego mleka. Na drugi i trzeci dzień staje się kwaśniejszy. Jest naprawdę smaczny:). Jogurt przechowujemy w lodówce do 3 dni.

Od niedawna robię jogurt w domu i wygląda na to, że tak już zostanie. Do przygotowania nie potrzebujemy żadnych specjalistycznych sprzętów. Wystarczy zwykły termos, taki jak do herbaty. Ważne jest tylko to, żeby termos długo trzymał ciepło (do 24 godzin). Tańsze termosy (można je kupić już za 10-15 zł na Allegro) trzymają temperaturę np. 4-8 godzin – to trochę za mało. Mój termos kosztował 30 zł i sprawdza się świetnie. Jego koszt zwrócił się po tygodniu robienia jogurtu.
Do zrobienia jogurtu kupujemy tzw. mleko świeże – pasteryzowane w niskiej temperaturze (72-74 stopnie max.). Ja używam mleka ekologicznego. Jest nieco droższe, ale wolę zjeść mniej dobrego produktu niż zatruwać się mlekiem z pozostałościami antybiotyków i chemii, którą karmi się zwierzęta.
Podstawowy przepis na jogurt pochodzi z książki “Zamień chemię na jedzenie” Julity Bator, którą wszystkim bardzo polecam – od czasu jej lektury mam większą świadomość tego ile niepotrzebnych i szkodliwych dodatków jest w naszym codziennym jedzeniu. Przepis ma nieco zmodyfikowane proporcje – wychodzi z niego jogurt bardziej gęsty, aksamitny.

Składniki na domowy jogurt:
1/2 l świeżego mleka*
2 łyżki kupnego naturalnego jogurtu z żywymi kulturami bakterii**

* Takiego, które w sklepie stoi w lodówce, w butelkach, najlepiej szklanych. Jeśli macie dostęp do prawdziwego mleka “prosto od krowy”, użyjcie go – jest najzdrowsze, bo nieprzetworzone.
** Nie wszystkie jogurty zawierają żywe kultury bakterii. Unikajmy tych z dodatkiem mleka w proszku, białek mleka, cukru i innych niepokojąco brzmiących dodatków.

Przygotowanie:
1. Mleko zagotuj i ostudź do temperatury ok. 37 stopni. Jak sprawdzić czy temperatura jest odpowiednia? Włóż palec do mleka – jeśli go nie czujesz lub czujesz, że jest lekko ciepłe, wtedy jest ok.
2. Do mleka dodaj jogurt, dokładnie wymieszaj, przelej do termosu, zakręć i odstaw na 12 godzin.
3. Po tym czasie przełóż jogurt do szklanego słoika i przechowuj w lodówce.

Na bazie takiego domowego jogurtu możesz zrobić wiele zdrowych i pysznych potraw dla całej rodziny: koktajle, domowe lody,  desery czy zupy. Inspiracje znajdziesz w naszych poprzednich materiałach: karmelizowane morele z jogurtem, muffinki bananowe z siemieniem lnianym, koktajl truskawkowy z kaszą jaglaną, domowe lody malinowe, zupa krem z zielonych warzyw.

A po więcej przepisów zapraszam na mojego bloga Mela Niedziela i na Facebooka.

jogurt_mis