Czy trening w okresie starania się o dziecko ma znaczenie i czy powinien być modyfikowany w zależności od cyklu miesięcznego?

Okres starania się o dziecko – świadomego przygotowywania się do poczęcia dziecka to tzw. okres pre-koncepcyjny (przed-koncepcyjny). Obejmuje on okres od trzech do sześciu miesięcy. Przygotowujemy wtedy swój organizm do tego aby był jak najsprawniejszy, jak najzdrowszy, jak najlepiej odżywiony. Dążymy do tego aby wszystkie choroby były wyleczone a wyniki badań krwi, w normie.

A co z treningiem?

Wszystko wskazuje na to że zbyt intensywny trening (zbyt wysiłkowy) może przyczyniać się do problemów z zajściem w ciążę.

Taki trening często połączony z pracą wiążącą się ze stresem (np. na stanowiskach kierowniczych) i nie do końca dobrze zbilansowaną dietą, stanowi  splot czynników, które mogą bardzo utrudnić poczęcie dziecka.

Podczas okresu, w którym staramy się zajść w ciążę, warto zwrócić uwagę na swój cykl miesięczny i dostosować do niego sposób pracy z ciałem.

Na przestrzeni różnych etapów cyklu miesięcznego, czujemy się różnie i różne zmiany zachodzą w naszym organizmie. Dlatego tak istotne jest np. jak pracować z ciałem w okresie miesiączki czy owulacji, jak modyfikować pewne ćwiczenia.  Zwróć na to uwagę, szczególnie jeśli masz problem z zajściem w ciążę.

Ćwiczenia podczas miesiączki

W tym czasie, dobrze jest wykonywać ćwiczenia bazujące na otwieraniu pachwin, rozluźnianiu miednicy, miękkości w brzuchu. Postaw na ćwiczenia, które Cię zrelaksują plus na delikatny trening cardio, który doda Ci nieco energii.

Ćwiczenia w fazie przed owulacyjnej

Podczas tej fazy cyklu mamy bardzo duży wyrzut estrogenów na naszym ciele. Jest to moment, w którym warto byłoby wykonywać ćwiczenia wzmacniające, ponieważ nasze estrogeny mają wpływ na anaboliczną budowę mięśni.Wtedy nasze mięśnie będą bardziej podatne na efektywność wykonywanego treningu.

Ćwiczenia w okresie owulacji

Zwróć uwagę aby nie stosować ćwiczeń napinających struktury brzucha. Włączamy ćwiczenia rozluźniające dolny obszar brzucha. Unikamy klasycznych brzuszków, zaciskania brzucha. Stawiamy na miękkość, rozluźnienie, swobodę.

Z drugiej strony, mamy podczas owulacji przypływ energii. Można więc wykorzystać ten moment na ćwiczenia dynamiczne, wyłączając mocn spięcia dolnych partii brzucha.

Jeśli starasz się o dziecko, podczas owulacji unikaj ćwiczeń w pozycjach odwróconych, po to by, jeśli dojdzie do zapłodnienia, nie utrudniać komórce jajowej zagnieżdżenia się w macicy.

Faza progesteronowa (faza lutealna)

Następuje po fazie owulacji. Spada wówczas poziom estrogenów. Może pojawić się PMS czyli zespół napięcia przedmiesiączkowego. Możesz czuć się rozdrażniona, zmęczona. Twój organizm zaczyna gromadzić wodę. Masz wrażenie opuchnięcia.

Jest to dobry moment do włączenia treningów cardio, ale również ćwiczenia wyciszające, pomagające usunąć pojawiające się rozdrażnienie.

Mówiła dla Was Izabela Dembińska –  położna, instruktor rekreacji ruchowej, instruktor pilates, propagatorka świadomej pracy z ciałem w okresie ciąży, wykładowca szkoły rodzenia, uczestniczka licznych konferencji położniczych, pasjonatka mentalnych form pracy z ciałem.

Planujesz ciążę? Zobacz koniecznie:

Dieta wspomagająca poczęcie dziecka część pierwsza oraz część druga

Jak zadbać o jakość snu?

A może właśnie zaszłaś w ciążę? Zajrzyj tutaj. Piszemy co jeść i jak jeść, kiedy zupełnie nie masz ochoty na jedzenie.