Przyjrzyj się dokładnie etykietom jogurtów, soków czy płatków zbożowych. Film “Cały ten cukier” być może uświadomi Ci, że na śniadanie zjadasz kilkanaście łyżeczek cukru ukrytego w “zdrowych” produktach!

Film “Cały ten cukier” (reż. D. Gameau, Australia 2014) kilka dni temu wszedł do kin. Jeśli tylko znajdziesz półtorej godziny wolnego czasu koniecznie się na niego wybierz. A najlepiej weź ze sobą całą rodzinę: nastoletniego syna, który uwielbia colę; córkę, która odchudza się za pomocą fit musli czy babcię, która obdarowuje wnuki czekoladkami i ciastkami przy każdej możliwej okazji.

Główny bohater – młody, zdrowy mężczyzna (zdrowszy niż większość mężczyzn z tej grupy wiekowej) poddaje się eksperymentowi: przez 60 dni zamierza spożywać 40 łyżeczek cukru dziennie, ale wyłącznie cukru “ukrytego” w teoretycznie zdrowych produktach. Jego dieta wyklucza słodycze, napoje gazowane, lody, czekoladę etc. Efekty eksperymentu są zatrważające – po dwóch miesiącach Damon  źle wygląda, źle się czuje, jego organizm zaczyna szwankować: stłuszczona wątroba, problemy z cerą, otyłość brzuszna czy gwałtowne wahania nastrojów to tylko niektóre skutki uboczne diety bogatej w cukier.

Jednym z ciekawszych wniosków, które nasuwają się w trakcie oglądania filmu jest to, że cukier ma ogromny wpływ na kondycję psychiczną człowieka: nieustające, naprzemienne wyrzuty serotoniny (po spożyciu cukru) i adrenaliny (gdy cukru zaczyna brakować) powodują trudną do zniesienia huśtawkę nastrojów i stany lękowe.

Jeśli wierzyć reakcji widzów tłumnie przybyłych na jeden z pokazów przedpremierowych, większość ludzi zupełnie nie jest świadoma jak dużo cukru znajduje się w ich diecie. Produkty, które spożywamy na co dzień: pieczywo, nabiał, soki owocowe, płatki zbożowe, różnego rodzaju napoje izotoniczne, organiczne wody smakowe, to nic innego jak wysoko przetworzona żywność nafaszerowana sprytnie ukrytym cukrem. Dlaczego niskotłuszczowy jogurt jest smaczny mimo, że został pozbawiony substancji, która nadaje mu swoisty smak i konsystencję? Dlatego, że dodano do niego cukier pod postacią syropu z agawy, koncentratu owocowego czy innego rodzaju równie kalorycznych i bezwartościowych dla naszego organizmu słodzików.

Dlaczego wszystko jest takie słodkie? Dlaczego nie mogę schudnąć, mimo że zdrowo się odżywiam? Dlaczego tuż po śniadaniu czuję ożywienie i przypływ energii a już przed południem opadam z sił i nie mogę się na niczym skupić? Być może (najprawdopodobniej!) dlatego, że jesz za dużo cukru!

Przekaz filmu jest jasny: 80% produktów dostępnych w sklepach zawiera cukier. Cukier jest nawet tam, gdzie się go zupełnie nie spodziewasz: w keczupie, pieczywie, jogurcie czy… zupie pomidorowej.

Przeciętny Austalijczyk zjada dziennie ok. 40 łyżeczek cukru. Przeciętny Amerykanin, 40 łyżeczek cukru potrafi wypić w koktajlu mlecznym na drugie śniadanie. Jak jest w Polsce? Coraz gorzej. Wzrasta odsetek otyłych dzieci, które mają problemy z nauką, dorośli chorują na miażdżycę, nowotwory i cukrzycę o wiele częściej niż jeszcze dwadzieścia lat temu. Jednym z głównych winowajców jest biały cukier.

Jeśli nie możesz sobie pozwolić na wyjście do kina, mamy dobrą wiadomość 🙂 Na podstawie filmu “Cały ten cukier” powstała książka o tym samym tytule. Zawiera wszystkie informacje, których możesz dowiedzieć się z filmu. Dodatkową zaletą książki jest to, że znajdziesz w niej sporo przepisów na naprawdę zdrowe jedzenie, bez cukru.

Bardzo polecamy!

Zwiastun filmu znajdziesz tutaj

Książka “Cały ten cukier” została wydana przez Wydawnictwo VARSOVIA, a listę kin, w których możecie obejrzeć film znajdziecie na stronie dystrybutora (tutaj).

cukier2